ANWB: Versteviging „onveilige" Landwind onvoldoende
DEN HAAG (ANP) – De extra versteviging die de Chinese fabrikant Jiangling in de terreinauto Landwind gaat aanbrengen, is onvoldoende om de wagen veilig te maken. Dat heeft de ANWB vrijdag laten weten.
De automobilistenclub juicht toe dat Jiangling onder de motorruimte een extra dwarssteun plaatst, maar er zijn volgens de ANWB veel meer verbeteringen nodig. Zo moet er een gedeelde stuurkolom komen, die wegklapt tijdens een botsing. Jiangling moet verder harde delen in het dashboard en het dak verwijderen en er moet een stabiel passagierscompartiment komen, vindt de ANWB.De ANWB heeft medio september een crashtest met een Landwind zonder dwarsbalk uitgevoerd. Hieruit bleek dat de bestuurder een frontale botsing vanaf 64 kilometer per uur niet zou overleven. De organisatie eist een verbod op de goedkope terreinauto.
Als antwoord hierop heeft Jiangling een eigen crashtest laten uitvoeren door het Duitse keuringsinstituut TÜV. Dat gebeurde wel met een auto met dwarssteun onder de motorruimte. Ook lag de snelheid lager dan tijdens de proef van de ANWB. Desondanks bleek volgens de fabrikant dat de auto veilig is.
De ANWB heeft echter zijn twijfels over deze botsproef. „Het is duidelijk te zien dat het stuurwiel meer naar binnenkomt dan volgens EU–normen is toegestaan". De belangenvereniging is dan ook niet bereid de resultaten van zijn eigen crashtest in te trekken. Dat heeft Jiangling wel geëist. De autofabrikant overweegt een rechtszaak tegen de ANWB te beginnen.