Publieke Omroep: minder kijkers, wel belangrijk
HILVERSUM (ANP) - Het verlies van voetbaluitzendingen en programma’s zoals Kopspijkers aan de commerciële omroep Talpa zorgt ervoor dat steeds minder mensen naar de publieke omroep kijken. Het marktaandeel van de drie zenders daalde van ruim 38 procent naar 32 procent.
Desondanks vindt 76 procent van de Nederlanders het belangrijk dat er een publieke omroep is. Dat blijkt uit de gisteren gepresenteerde Imagobarometer van koepelorganisatie Publieke Omroep.Verder blijkt uit het onderzoek dat de waardering van Nederlanders voor de publieke omroep stijgt. In 2004 had 46 procent van de kijkers nog een voorkeur voor de commerciële zenders, tegen 33 procent voor de publieke omroepen. Een jaar later zijn die percentages gelijk: 38.
De komst van Talpa en de daling van het marktaandeel heeft Publieke Omroep inmiddels voor grote problemen gezet. Dit jaar dalen de advertentie-inkomsten met 25 miljoen euro. In de meerjarenbegroting 2006-2010 is dit nu aangepast en daaruit blijkt dat de tekorten in 2008 oplopen naar 80 tot 100 miljoen euro per jaar. Alleen voor 2006 heeft Publieke Omroep dankzij 60 miljoen euro uit omroepreserves nog voldoende financiële dekking.