Binnenland

Vervuilende auto hard aangepakt

BRUSSEL - Nederlandse provincies en een aantal steden, waaronder Amsterdam, nemen ingrijpende maatregelen om te voldoen aan de Europese normen voor luchtkwaliteit.

Van onze verslaggever
29 September 2005 12:07Gewijzigd op 14 November 2020 03:00

Amsterdam gaat oudere dieselauto’s weren uit het centrum, evenals luxe terreinwagens, de zogenaamde SUV’s. Tilburg werkt aan soortgelijke plannen.Door de beperking van sterk verontreinigend verkeer op bijvoorbeeld zonnige dagen hopen Amsterdam en Tilburg de luchtkwaliteit te verbeteren. Daardoor zouden grote bouw- en verkeersprojecten, die nu zijn stilgelegd omdat deze de Europese luchtkwaliteitsnormen overtreden, weer op gang kunnen komen.

Volgens de Gelderse gedeputeerde H. Aalderink, die woensdag in Brussel het woord voerde namens alle Nederlandse provincies, zijn eenvoudig milieuzones in te voeren, door via verkeersinformatiesystemen te melden wanneer dieselvoertuigen een stad niet in mogen rijden. De politie zou daarna dieselrijders kunnen beboeten als zij toch een stad binnenrijden.

Er is wel overleg met de rijksoverheid nodig als ook stukken van rijkswegen binnen de milieuzones vallen. Stockholm en de Duitse deelstaat Noordrijnland-Westfalen hanteren nu al met succes milieuzones.

Met de maatregelen willen de provincies ook bereiken dat Nederland vijf jaar uitstel krijgt voor de datum waarop Nederland moet voldoen aan de Europese richtlijn luchtkwaliteit. Aanvankelijk zouden alle lidstaten van de Europese Unie in 2010 hieraan moeten voldoen, maar dat lijkt onhaalbaar.

Volgens de gedeputeerde twijfelen bedrijven en overheden erover waar ze moeten beginnen met het aanpakken van de vervuiling. Zo wil Europa in 2010 de fijne stofdeeltjes PM10, veroorzaakt door de uitlaatgassen van dieselauto’s, uitgebannen hebben. Roetfilters in auto’s spelen daarbij een belangrijke rol. In 2020 moeten de kleinere PM2,5-deeltjes verdwenen zijn.

Aalderink vreest nu dat bedrijven investeren in de aanpak van PM10, maar na 2010 opnieuw de knip moeten trekken voor de PM2,5-reductie. „Laten we het nu ineens goed aanpakken.”

Zolang er twijfel is over de aanpak van PM10 en PM2,5, nemen de provincies desnoods draconische maatregelen. Aalderink: „Op bepaalde wegen komt een stoplicht om vervuilende auto’s te weren of een andere kant op te leiden.”

Ook wordt gekeken naar de doorstroming van het verkeer. Auto’s die minder hoeven op te trekken en te remmen, stoten minder fijn stof uit. Daardoor kan de luchtkwaliteit met tientallen procenten verbeteren.

De gemeente Amsterdam, die woensdag een actieplan presenteerde voor de verbetering van de luchtkwaliteit, wil in 2010 voldoen aan de Europese normen.

Verder richt het Amsterdamse college zich op het terugdringen van het autoverkeer door bijvoorbeeld minder parkeergelegenheid aan te bieden en de gebieden voor automobilisten met een parkeervergunning te verkleinen. De gemeente ziet graag dat de maximumsnelheid op de hele ringweg 80 kilometer per uur wordt.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer