Rijkswaterstaat: A16 niet onveiliger
De A16 is in vergelijking met andere snelwegen in Noord-Brabant niet onveiliger. Er is dan ook geen enkele reden om extra voorzieningen aan te brengen. Een woordvoerster van Rijkswaterstaat in Noord-Brabant heeft dit donderdag gezegd.
De weg wordt op dit moment verbreed en gedeeltelijk verlegd. Als gevolg van de werkzaamheden zijn de rijbanen over een lengte van ruim 20 kilometer versmald. Dagelijkse files zijn het gevolg. Om de verkeersveiligheid te waarborgen is tussen de Moerdijkbrug en Breda een snelheidsbeperking van kracht.
Het werk aan de weg is nodig wegens de drukte en vanwege de aanleg van de hogesnelheidslijn. De A16 is onderdeel van de belangrijkste verbinding tussen de Randstad en de regio’s Antwerpen, Brussel en Parijs. Dagelijks rijden meer dan 80.000 voertuigen over deze weg.
In het verleden hebben zich op de A16 verschillende ernstige ongevallen voorgedaan. De meest dramatische waren in 1972 bij Prinsenbeek en acht jaar later ter hoogte van Breda. In dichte mist botsten in beide gevallen tientallen auto’s en vrachtwagens op elkaar. Dat kostte aan respectievelijk dertien en acht mensen het leven. Tientallen weggebruikers raakten gewond.
Ook in 1989 en 1990 eiste het verkeer zijn tol. Door verscheidene kettingbotsingen op de snelwegen in de omgeving van het knooppunt Zonzeel vielen twee doden en een aantal gewonden.
Na de verkeersramp in 1990 zei de toenmalige burgemeester van Breda, E. Nijpels, dat de A16 wel extra gevaarlijk is door de enorme drukte en door de kans op onverwachte mistbanken. De weersomstandigheden hebben voor zover bekend donderdag geen rol gespeeld bij het ongeval bij Zevenbergschen Hoek.