Binnenland

Aarzelende steun voor exploitatie Betuweroute

DEN HAAG (ANP) – In de Tweede Kamer tekent zich een aarzelende meerderheid voor een nieuw exploitatieplan voor de Betuwe-goederenspoorlijn. Diverse fracties hebben nog tal van vragen bij het nieuwe plan van minister Peijs (Verkeer). Die beloofde eind oktober duidelijkheid te verschaffen, zo bleek woensdag bij een overleg in de Kamer.

28 September 2005 13:52Gewijzigd op 14 November 2020 03:00

In april kreeg de bewindsvrouw nog de kous op de kop met een eerste voorstel, waarbij de exploitatie in handen zou komen van spoorbeheerder ProRail en het Havenbedrijf Rotterdam. De Staat zou in de aanloopperiode flink moeten bijpassen op een lijn waarvan de aanleg al stukken duurder dan geraamd uitviel. De Kamer veegde dat plan van tafel.In het nieuwe voorstel is het exploitatieverlies met iets minder dan de helft teruggebracht van 64 miljoen tot 34 á 35 miljoen euro over vijf jaar. CDA en PvdA kunnen daarmee instemmen, maar wel „met frisse tegenzin", zoals PvdA-woordvoerster Dijksma stelde.

Met andere collega’s vroeg ze duidelijkheid over onder andere de verdeling van de risico’s om te voorkomen dat de Staat uiteindelijk toch weer voor extra kosten mag opdraaien. „Een halve deal is geen deal,“, aldus SGP-kamerlid Van der Staaij. Ook VVD’er Hofstra wil „het totale plaatje” zien voor hij zijn eindoordeel geeft.

Volgens de minister gaat ze daarover nog „stevig" onderhandelen met het consortium dat aast op de exploitatie. Naast ProRail gaat het om de commerciële onderneming Towrail en de havenbedrijven van Rotterdam en Amsterdam.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer