CJO past omstreden postercampagne aan
AMSTELVEEN - Het Centraal Joods Overleg (CJO) heeft op het laatste moment een postercampagne op 66 treinstations aangepast.
De foto’s op de posters van joden die tijdens de Tweede Wereldoorlog met treinen van de NS op transport werden gesteld naar doorgangs- en vernietigingskampen, blijken bij sommige oorlogsgetroffenen hevige emoties te hebben opgewekt.De antiracismecampagne, die in samenwerking met de NS tegelijkertijd de rol van de spoorwegen bij de deportatie van ruim 100.000 Nederlandse joden belicht, begint morgen.
Op station Muiderpoort in Amsterdam, vanwaar precies 62 jaar geleden bij de laatste grote deportatie 11.000 joden werden weggevoerd, zullen NS-directeur Veenman en CJO-voorzitter Cohen Paraira de eerste poster onthullen.
De confronterende posters hangen vanaf morgen tot 10 oktober in 66 stations in Nederland.
Op de postercampagne is forse kritiek gekomen. CJO-bestuurslid H. van den Bergh bevestigt dat het orgaan als gevolg van enkele tientallen geschokte reacties heeft afgezien van de foto’s op de posters. Op de affiches staan nu alleen de teksten ”Vroeger vertrok hier de trein naar Auschwitz. Wanneer wordt de wereld wijzer?” en ”Toen moesten de joden oprotten. Wie nu?”
Juist omdat het CJO de gevoeligheden in joodse kring kent, had het enkele maanden geleden een groot aantal joodse organisaties ingelicht over de campagne, aldus Van den Bergh.
Aangezien het CJO daarop geen negatieve reacties had ontvangen, was het orgaan ervan uitgegaan dat het de campagne volgens plan kon doorzetten. Nu op het laatste moment blijkt dat de campagne toch emoties losmaakt bij oorlogsgetroffenen, wil het CJO daar alsnog rekening mee houden.