Binnenland

Kostbare fout ministerie bij aanleg HSL

DEN HAAG (ANP) – Het ministerie van Verkeer heeft een kostbare fout gemaakt bij de aanleg van de hogesnelheidslijn, de snelle spoorverbinding tussen Amsterdam en Parijs. Door een fout in de aanbesteding is een aantal essentiële tunnelgebouwen vijfeneenhalve maand later klaar dan gepland. De achterstand is in te halen, maar dat kost de overheid wel tussen 6 miljoen en 8 miljoen euro.

23 September 2005 14:03Gewijzigd op 14 November 2020 02:59

Dat valt af te leiden uit een brief die minister Peijs van Verkeer vrijdag aan de Tweede Kamer heeft gestuurd. Door de miljoenen uit te trekken kan de vertraging worden teruggebracht tot twee maanden. Die periode kan tijdens het testen van de spoorlijn worden weggewerkt.Het draait om de Groene Harttunnel, die loopt van Leiderdorp tot Hazerswoude–Dorp. De Franse aannemer, verantwoordelijk voor de bouw van de tunnel, heeft ventilatieschachten aangelegd die midden in weilanden naar boven komen. De buizen moeten worden afgedekt, maar daar is bij de aanbesteding geen rekening mee gehouden. „Dat is tussen wal en schip gevallen. We hebben een fout gemaakt", zei een woordvoerster van het ministerie.

De aanleg van de HSL–Zuid wordt door problemen gekenmerkt. De lijn wordt mogelijk maanden later in gebruik genomen, omdat de spoorbedrijven hun treinen niet op tijd hebben omgebouwd. De HSL–Zuid moet in april 2007 opengaan. Om over het traject te kunnen rijden moeten ze de treinen aanpassen aan een gloednieuw beveiligingssysteem.

De Franse spoorwegmaatschappij SNCF heeft aangegeven zeker acht maanden vertraging te hebben opgelopen. Ook de Nederlandse Spoorwegen vrezen de treinen niet op tijd klaar te hebben. Minister Peijs belooft in de brief de Fransen nog intensiever achter de vodden te zitten. Elke maand vertraging kan de Staat 22 miljoen euro kosten.

Eerder dit jaar lag het ministerie nog overhoop met de Belgen over de HSL. De Belgische minister Vande Lanotte (Overheidsbedrijven) wilde geen treinen laten rijden tussen Breda en Brussel/Antwerpen. Nederland had echter al een dure aftakking van de HSL bij Breda aangelegd. Na overleg werd toch besloten dat de snelle trein enkele malen per dag Den Haag en Breda zal aandoen. Vergeleken met het oorspronkelijke reisschema doen de treinen er straks wel acht minuten langer over.

De High Speed Alliance (HSA), het samenwerkingsverband van NS en KLM dat over het traject gaat rijden, eist daarom dat het ministerie de belasting voor het gebruik van het spoor verlaagt. Dat weigert het departement. Er vindt arbitrage plaats.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer