Binnenland

Klassieke motor tegen vergrijzing

AMSTERDAM (ANP) – Klassiek gelijnde motorfietsen keren terug. De retrotrend viert hoogtij. Fabrikanten zien het imago van de jaren zestig en zeventig als een sterke verkoopfactor. Onder meer als wapen tegen de afnemende aandacht van jongeren voor motorrijden. Voorbeelden van natuurgetrouwe replica’s van modellen uit de jaren zestig en zeventig zijn bijvoorbeeld de ’modern classics’ van Triumph en de Ducati Paul Smart 1000 met een uiterlijk als de vroegere 750 SS.

22 September 2005 19:51Gewijzigd op 14 November 2020 02:59

Triumph, in de jaren vijftig en zestig de grootste motorfietsenproducent van Europa, is nu een bescheiden speler op de markt. „Met onze moderne klassiekers Bonneville, Thruxton en ook Scrambler mikken we op mensen die motorrijden als image zien en daarop hun keuze baseren", zegt Edwin Bolonje, directeur Triumph Motorcycles.Dat werkt zeker en niet alleen bij jonge mensen. „Vijftigers zijn eerder geneigd een merk en model uit hun jonge jaren te kopen, terwijl het image van de klassieke motor ook juist weer jonge mensen aantrekt. Dan zie je dat hun interesse voor een motor toeneemt en ze in plaats van een cabriolet of een vakantie een motor kopen", zegt Bolonje.

De motor in zijn oervorm lijkt dan ook een trend, die het antwoord is op het afnemende motorbezit onder jongeren. Volgens eerder dit jaar gepresenteerde cijfers van het CBS is het bezit bij mensen onder de 30 jaar in vijf jaar tijd van 20 procent naar 10 procent gedaald. De groei in motorbezit komt vooral van de rijders tussen de 40 en 60 jaar. De helft van de motorbezitters zit nu in deze leeftijdscategorie. In 2000 was het aandeel van deze groep 33 procent.

De RAI, afdeling gemotoriseerde tweewielers, wijt de ontwikkeling van de afgelopen jaar aan een verschuivende belangstelling bij jonge mensen. „Er is voor deze groep steeds meer waaraan zij hun geld kunnen besteden en in de afweging sneuvelt de motorfiets vaker en vaker. Wij signaleren dat jongeren een motor zien als een zeer luxe vorm van vrijetijdsbesteding", aldus Eugene Daams, secretaris gemotoriseerde tweewielers bij de RAI.

Het lijkt dan ook een logische ontwikkeling om de begeerfactor van de motor te verhogen en de motors betaalbaar te houden. De moderne replica’s van klassiekers hebben ongecompliceerde techniek die door moderne materialen en technologie ook veel minder onderhoud vergen dan vroeger. De aanschafprijs van deze modellen ligt enkele duizenden euro’s onder de supersportieve hi–tech machines.

Groei in de verkoop onder jongeren is geen doel op zich. De oudere heropstapper is commercieel gezien een interessante doelgroep. Volgens Leo Jegen van Honda Nederland is de verminderde belangstelling bij jongeren dan ook geen reden om somber te zijn. „De groep tussen de 40 en 50 jaar, de babyboomers zeg maar, is in verhouding groot in de huidige bevolkingsopbouw. Net als bij auto’s zie je een trend dat deze mensen meer te besteden hebben, onder meer omdat de kinderen het huis uit zijn en de lasten van de hypotheek afnemen. Het jonge en vrije imago van een motor zorgt voor de toename van rijders uit deze leeftijdsgroep".

Ook de RAI gaat mee met de tijd. De traditionele MotoRAI heet voortaan MotoRAI World en wordt niet meer zoals gebruikelijk in het najaar maar weer net als vroeger in het voorjaar gehouden. „Niet alleen nieuwe motoren zullen er staan, voor het eerst staan wij ook gebruikte motoren toe op de show en er is meer te vinden dat raakvlakken heeft met motorbezit en motorrijden", aldus een woordvoerder van de RAI. De bredere invulling van de MotoRAI World in februari 2006 moet meer bezoekers naar de beurs trekken.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer