„Arts krijgt te weinig gegevens bij operatie”
DEN HAAG (ANP) - Geen enkel ziekenhuis heeft de gegevensverzameling en dossiers in de voorbereidingsfase voor eenvoudige operaties helemaal goed geregeld.
Dat stellen inspecteur J. van den Berg en W. Nugteren van de Inspectie voor de Gezondheidszorg in het vakblad Medisch Contact van vrijdag.Volgens Van den Berg heeft de helft van de incidenten die bij de inspectie gemeld worden te maken met het operatieproces. Op de operatiekamers moet informatie van soms wel zes of zeven verschillende afdelingen overzichtelijk bij elkaar komen. Dit gebeurt echter op zo veel verschillende manieren (op papieren kaarten, met half ingevulde formulieren of via computerprogramma’s) dat de overzichtelijkheid soms ver te zoeken is.
Soms gaat dat bijna fout. Zo hebben de inspecteurs gezien hoe bij een amputatie de verkeerde kant aangegeven stond. Het ging om een rotte teen, dus in de operatiekamer was meteen duidelijk dat de formulieren niet klopten. In een ander geval ging het om een patiënt bij wie nog een medische handeling verricht moest worden, voordat deze geopereerd werd. „Tot het moment van de operatie was het voor niemand op de OK duidelijk of dit ook echt was gebeurd.”
Medisch Contact tekende deze uitspraken op tijdens een bezoek aan het laatste van de twintig ziekenhuizen die door de inspectie op deze punten onder de loep genomen worden. De ziekenhuizen hebben elk een enquête ingevuld en er zijn gesprekken gevoerd met chirurgen, anesthesiologen, de leiding van de operatiekamers, de mensen die de operaties plannen en de raad van bestuur van het ziekenhuis.
Wanneer de inspectie het onderzoek publiceert, is nog niet bekend. Uit het eindrapport zal ook duidelijk worden of, en zo ja in hoeverre ziekenhuizen al hun best doen om de huidige situatie te verbeteren.
Koepelorganisatie de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen wil pas reageren als het onderzoeksrapport helemaal klaar is.