Den Haag presenteert opvolger rampenplan
De gemeente Den Haag heeft maandag voor het eerst een crisisbeheersingsplan gepresenteerd. Het plan is de opvolger van het vroegere rampenplan.
Het crisisbeheersingsplan is meer toegesneden op de inzet van gemeentelijke instanties en hulpdiensten bij een terroristische dreiging of actie. Daarmee sluit het nieuwe plan beter aan op de actualiteit. In de huidige samenleving kunnen zich volgens de gemeente geheel andersoortige crises voordoen dan waarmee gemeenten in Nederland tot nu toe te maken hadden.
Het nieuwe crisisbeheersingsplan omvat een planmatige voorbereiding op een eventuele crisis of calamiteit en een uitgebreide uitwerking van de taken en verantwoordelijkheden van alle mensen die bij de rampbestrijding zijn betrokken. In de gemeentelijke crisisorganisatie is een aantal gemeentelijke diensten, politie, brandweer, geneeskundige hulpverlening en het openbaar ministerie vertegenwoordigd. In het plan is aangegeven hoe het gezamenlijke optreden van deze partners kan worden gecoördineerd. De komende periode zal Den Haag gaan investeren in training, oefening en opleiding van het gemeentebestuur en het ambtelijke apparaat.
Het crisisbeheersingsplan zal ook regelmatig worden aangescherpt. Alle betrokken ambtenaren krijgen binnenkort een digitale versie uitgereikt van de plannen en draaiboeken van het crisisbeheersingsplan. Hagenaren kunnen het plan via de gemeentelijke website raadplegen.
Verder investeert de gemeente meer in training, oefening en opleiding van het gemeentebestuur en het ambtelijk apparaat. Zo krijgt de brandweer bijvoorbeeld de beschikking over een computersysteem waarin onder meer adressen en opslagplaatsen voor chemicaliën gekoppeld zijn.
Iedere gemeente moet om de vier jaar een dergelijk plan ter toetsing aanbieden aan de provincie. Amsterdam stelde eerder al een soortgelijk plan op met de titel ”Vrede. De stad betrokken en in beeld”.