Binnenland

Rijkswaterstaat past snelheid gevaarlijke N57 aan

Rijkswaterstaat start in oktober met maatregelen om de veiligheid op de N57 voor wat betreft het traject over de Zuid-Hollandse Eilanden Voorne-Putten en Goeree-Overflakkee te verbeteren. Onder meer de maximumsnelheid gaat omlaag.

Regioredactie
9 September 2005 11:07Gewijzigd op 14 November 2020 02:56

Op de weg, waar vorige maand nog drie mensen omkwamen bij een zwaar verkeersongeval, moet de maximumsnelheid terug naar 80 km per uur. Nu is 100 km per uur nog toegestaan. Ook komt er een dubbele doorgetrokken streep tussen beide rijbanen. Daarnaast heeft Rijkswaterstaat besloten de snelheid bij ongelijkvloerse kruisingen te verlagen tot 50 km per uur.

De werkzaamheden beginnen volgende maand en moeten eind dit jaar klaar zijn.

Vorige week vroeg de statenfractie van de SGP/CU in Zuid-Holland nog aandacht voor de verbetering van de verkeersveiligheid op de N57. Gedeputeerde Van Nieuwenhoven zou naar aanleiding van vragen van de fractie het probleem opnieuw aankaarten bij de Rijkswaterstaat.

SGP/ChristenUnie-fractielid G. W. van Veelen is blij dat er een start wordt gemaakt met het verbeteren van de weg. „Er zijn te veel ongelukken gebeurd. Daarbij duurde het te lang voordat actie werd ondernomen.”

Van Veelen is echter niet onverdeeld gelukkig met de nu voorgestelde maatregelen. „Door het aanbrengen van een doorgetrokken streep haal je het probleem niet weg. Gekken die willen inhalen, blijven dat toch doen. Een middenbermafscherming zou een goed alternatief zijn. De weggebruiker kan dan simpelweg niet meer inhalen. Ook zou ik pleiten voor rotondes bij kruisingen. Op deze manier worden automobilisten gedwongen de snelheid in te perken.”

Woordvoerder Van Gorp van Rijkswaterstaat vecht het aangedragen alternatief aan. „Het huidige ontwerp werkt in de praktijk goed. Daarbij zijn wij niet verantwoordelijk of weggebruikers zich al dan niet aan een doorgetrokken streep houden. Daar is de politie voor. Wij proberen op deze manier te werken aan duurzame veiligheid. Daarbij blijven we open staan voor veranderingen. Rotondes bij gelijkvloerse kruisingen zou ik in de toekomst niet uitsluiten. Er moet dan echter wel rekening gehouden worden met een hogere kostenpost.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer