Personeel belangrijkste bron horeca-ergernis
Nederlanders storen zich tijdens bezoek aan horecagelegenheden het meest aan personeel dat zich ongeïnteresseerd of onfatsoenlijk gedraagt. Dat blijkt uit een onderzoek dat Interview-NSS heeft uitgevoerd in opdracht van het Bierblad.
De resultaten van het onderzoek werden woensdag bekendgemaakt via een publicatie in het aan bierbrouwer Heineken gelieerde vaktijdschrift. Ruim duizend klanten van horecagelegenheden hebben aan het onderzoek meegedaan.
Van de respondenten klaagt 61 procent over desintresse bij het personeel. Iets meer dan de helft (53 procent) van de klanten doet zijn beklag over onfatsoenlijke behandeling. Daarna volgen ergernissen als het prijsniveau, te harde muziek, de kwaliteit van de bestelling, de hoogte van de rekening en luidruchtige andere klanten.
Uit het onderzoek blijkt dat de vriendelijkheid en de kwaliteit van het personeel doorslaggevend zijn bij de keuze van de consument voor een horecagelegenheid. Zo noemt 43 procent van de geënquêteerden deze argumenten. Bij eetcafés en restaurants liggen de percentages zelfs op 56 en 60.
De tegenzittende economie heeft directe gevolgen voor het bezoek van Nederlanders aan kroegen en restaurants. Vier op de tien Nederlanders gaan minder naar horecagelegenheden in vergelijking met een jaar eerder. De meestgenoemde reden is dat er minder geld in de portemonnee zit. Daar staat tegenover dat ongeveer een op de acht Nederlanders juist meer in horeca-etablissementen te vinden is.