Binnenland

Kamp wil versterking luchttransport

Minister Kamp van Defensie wil de transportcapaciteit van de luchtmacht aanzienlijk versterken. Er moeten meer Chinook–transporthelikopters komen, meer C130 Hercules transportvliegtuigen en meer bemanningen en loadmasters.

ANP
30 August 2005 19:29Gewijzigd op 14 November 2020 02:53

Zonder een dergelijke versterking loopt Nederland tegen de grens van zijn kunnen op, maakte de bewindsman dinsdag duidelijk tijdens een bezoek aan de Nederlandse eenheden in Afghanistan. Naar verwachting zal de minister zijn plannen nader toelichten in de Defensiebegroting op prinsjesdag.

Nederland beschikte over dertien Chinooks, maar onlangs is daar één van in Afghanistan verloren gegaan. Defensie mikt op een totaal van zeventien á achttien toestellen plus extra personeel. Met het huidige bestand is het naar het personeel toe niet vol te houden langer dan een jaar aan een operatie mee te doen.

Volgens de toekomstig commandant van de luchtstrijdkrachten luitenant–generaal De Jong hebben de operaties in Irak en Afghanistan geleerd dat voldoende tranportcapaciteit door de lucht in dit soort gebieden onontbeerlijk is. Het jongste voorbeeld kreeg hij dinsdag in Mazar–e Sharif waar het Nederlandse mariniersbataljon ter ondersteuning van de verkiezingen op 18 september veroordeeld is tot transport via de weg. Een enkele reis tot aan Faysabad kost de mariniers in het gunstigste geval 19 uur rijden.

Verder is gebleken dat de kleinere Cougar–transporthelikopter onvoldoende hefvermogen heeft. De Chinook daarentegen doet het uitstekend in deze regio’s.

Het aantal van twee C130 Hercules–toestellen voor het zwaardere transportwerk naar moeilijk bereikbare vliegvelden wordt in de planning met één Hercules uitgebreid, maar als het aan Defensie ligt worden dat er meer. Verder komt volgend jaar een derde DC10 beschikbaar voor goederentransport voor de lange afstand.

Kamp wil de toestellen ook langer in de lucht kunnen houden. Daarvoor is meer bemanning nodig en meer technisch grondpersoneel. Voor het beladen van de toestellen is ook aanzienlijk meer specialistisch personeel nodig. De bewindsman wees erop dat de KLM zeven tot negen bemanningen kan inzetten om een Boeing 747 maximaal in de lucht te houden. Voor de DC10 en de Hercules komt de luchtmacht niet verder dan 2,5 bemanning. Bij de Chinook ligt de verhouding niet veel beter. Alleen met de F16’s en de Apache gevechtshelikopters zijn er op dit moment geen problemen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer