Metro stopt met zaterdageditie
De gratis krant Metro stopt met zijn zaterdageditie. Het dagblad wil zich gaan concentreren op de doordeweekse uitgaven, aldus directeur S. de Groot dinsdag. De zaterdagse versies leverden nog wel winst op, maar het merendeel van de adverteerders zien hun advertenties het liefst doordeweeks in de Metro omdat ze dan het meeste bereik hebben.
Volgens De Groot gaat Metro daarom meer energie steken in de edities op reguliere werkdagen. „Dat is natuurlijk ook de kern van het Metro–concept: mensen in twintig minuten bijpraten over het nieuws, op plaatsen waar ze daarvoor openstaan". Doordeweeks in het openbaar vervoer is die missie het makkelijkst te realiseren.
Dat blijkt ook uit de oplages; op werkdagen lezen 1,5 miljoen mensen Metro, zaterdag 500.000. Op andere plaatsen in de wereld waar Metro een zaterdageditie had is ook besloten daarmee te stoppen. Zo gingen de steden Santiago en Hongkong Nederland voor.
Volgens De Groot was de beslissing in 2003 om met een zaterdagkrant te beginnen achteraf gezien geen verkeerde. „De zaterdageditie loopt best goed, maar we hadden er meer verwachtingen van. Op zaterdag hadden we gehoopt op meer vacature–advertenties, maar omdat de economie in Nederland nog niet zo jofel is, groeien we niet meer op zaterdag. En wij als Metro willen groeien. In september gaan we daarom plannen presenteren met betrekking tot onze doordeweekse edities".
De zaterdagkrant verscheen in de zomermaanden al niet. In juli verscheen de laatste uitgave.