Goede Doelenwinkel voor beter imago
„Je kunt hier zelfs koeien laten grazen”, roept een bezoeker. De vloer van de eerste Goede Doelenwinkel van Nederland is bedekt met graszoden. „Ter gelegenheid van de opening, maar we laten de mat zo lang mogelijk liggen”, zegt een medewerkster.
De eerste weken lopen bezoekers dus over het gras als ze de stands in de Haagse winkel langstrekken. Tien organisaties presenteren zich op Lange Poten 21, pal tegenover het Tweede-Kamergebouw. De winkel is een initiatief van Streetwise Direct Dialogue, een bedrijf dat gespecialiseerd is in het werven van donateurs voor goede doelen. Dat gebeurt door ”direct dialogue”, gesprekken van man tot man. De werving heeft plaats op straat, in winkelcentra, op beurzen, bij evenementen en andere plaatsen waar grote stromen personen te verwachten zijn, maar ook huis aan huis.
De winkel is een nieuwe manier om het imago bij het publiek te verbeteren voor het werven van geld. „De traditionele methoden kosten veel en leveren steeds minder op”, zegt C. J. Heijdra, een van de drie directeuren van Streetwise. „De huur van deze winkelpanden kost ook wat, maar dat verdelen we over tien, in de toekomst waarschijnlijk vijftien organisaties. Die zullen dan minder geld steken in mailings, eigen tijdschriften, callcenters en televisiecampagnes.”
De winkel in Den Haag is proefkonijn. Als het initiatief aanslaat, wil Streetwise volgend jaar nog tien winkels openen, eerst in de drie andere grote steden „en daarna waaieren we via Brabant uit naar de rest van het land. We zoeken daarvoor toplocaties, waar veel mensen voorbijkomen.”
Sinds de opening maandag heeft de winkel in Den Haag behoorlijk wat aanloop gehad. In het smalle winkelpand staan vijf organisaties langs de ene wand zij aan zij; vijf aan de andere kant. Memisa, een organisatie die zich inzet voor verbetering van de gezondheidszorg in meer dan veertig ontwikkelingslanden, geeft met internet en een flatscreen een beeld van de laatste stand van zaken van haar werk. Er zijn prentenboeken te koop, boeken waarin een arts zijn ervaringen beschrijft en verder zijn er vooral veel folders.
Ook KWF Kankerbestrijding, de Stichting Vluchteling, het Reumafonds en ontwikkelingsorganisaties als Plan (het vroegere Foster Parents) en Care presenteren zich. Natuurmonumenten toont een reeks vogels-, bloemen- en andere natuurgidsen en verkeersveiligheidsorganisatie 3VO komt met felgele T-shirts voor Bewust Onbeschonken Bestuurders. Er zijn ook T-shirts en sleutelhangers van de Nederlandse Hartstichting voorhanden en het Prins Bernhard Cultuurfonds, dat zich inzet voor cultuur en natuurbehoud in Nederland, biedt cd’s met klassieke muziek aan.
De etalage wisselt steeds en in en bij de winkel wordt een reeks evenementen georganiseerd. „Er moet gewoon altijd wat te beleven zijn”, zegt Heijdra. In de tweede helft van augustus is er aandacht voor de jaarlijkse 3VO-campagne ”Wij gaan weer naar school”. De minister van Verkeer neemt dan een petitie in ontvangst met het verzoek om extra aandacht voor het aantal jonge verkeersslachtoffers, en kinderen uit de Schilderswijk en de wijk Transvaal krijgen op de Lange Poten verkeersles. Aanschouwelijk onderwijs voor het winkelende publiek.
Studenten die van het Prins Bernhard Cultuurfonds een beurs krijgen, komen presentaties verzorgen, „en we gaan ook een weekje cholesterol prikken met de Hartstichting. Zo maken we zichtbaar wat er gedaan wordt met het geld dat mensen geven.”
Daarnaast komt een notaris spreekuur houden. „Er zijn fiscaal vriendelijke manieren om een deel van een nalatenschap voor goede doelen te bestemmen. Dat is allemaal niet ingewikkeld, maar je moet net even weten hoe het moet. Dat komt de notaris vertellen.”
De Goede Doelenwinkel is dagelijks van tien tot zes open, ’s maandags van twaalf tot vijf en donderdags ook op koopavond.