Tiscali helpt OM bij verspreiding opsporingsberichten
Internetaanbieder Tiscali en het openbaar ministerie (OM) gaan gezamenlijk opsporingsberichten verspreiden via internet. Dat heeft een zegsvrouw van het OM woensdag bekendgemaakt. De proef die het afgelopen jaar werd gehouden, is beide partijen erg goed bevallen.
Op de site van Tiscali wordt elke week een nieuw opsporingsbericht geplaatst. Het Korps landelijke politiediensten (KLPD) bepaalt welke misdrijven aandacht krijgen. De berichten worden wel uitgekozen op de doelgroep die de internetpagina van Tiscali bezoekt. „Je kan dan denken aan misdrijven waar internet aan te pas is gekomen", noemt de zegsvrouw als voorbeeld.
„Via internet kunnen we een hele andere doelgroep bereiken dan met het televisieprogramma Opsporing Verzocht", aldus de woordvoerster. Uit onderzoek blijkt dat de opsporingsberichten op internet vooral worden gelezen door mannen tussen de 29 en de 40 jaar oud. Het televisieprogramma bereikt voornamelijk vijftigplussers.
De proef heeft niet geresulteerd in concrete cijfers: deze zijn makkelijker te meten wanneer binnenkort een digitaal tipformulier aan de site wordt toegevoegd. Evaluatie–enquêtes hebben echter louter positieve reacties opgeleverd, zowel van het KLPD als van de internetgebruikers.
Het OM heeft de afgelopen jaren al meer andere media dan televisie ingezet om eventuele tipgevers te bereiken. Voor het 3–FM–programma Arbeidsvitaminen wordt een korte radioversie van Opsporing Verzocht gemaakt en op TMF komen ’s ochtends in de tekstbalk onder in beeld ook geregeld oproepen van justitie langs.
De opsporingsberichten zullen tot een half jaar na plaatsing terug te lezen zijn op de site van Tiscali.