Proef met klas tegen taalachterstand
Twaalf leerlingen uit Ederveen gaan het komende schooljaar naar een speciale schakelklas. De Calvijnschool probeert daarmee hun taalniveau te verbeteren.
Het Rijk subsidieert deze landelijke proef, die ook een forse investering van de basisschool zelf vergt. Aanvankelijk zou het experiment worden uitgevoerd op een openbare school in de Edese wijk Veldhuizen met veel allochtone leerlingen. De openbare scholen bleken er echter geen belangstelling voor te hebben, waarschijnlijk doordat ze al veel extra middelen ontvangen. Daarna kreeg de Calvijnschool het verzoek de klas op te zetten. De school besteedt al verscheidene jaren extra aandacht aan het taalniveau van de leerlingen.
Volgens de oorspronkelijke opzet zou de klas een extra jaar tussen de groepen 2 en 3 zijn. „Wij kiezen ervoor de schakelklas het onderwijs van groep 3 te laten volgen, waarbij extra taalaanbod in alle vakken verwerkt wordt”, zegt adjunct-directeur N. B. Postema. „Een taalachterstand betekent namelijk niet dat er een algemene leerachterstand is. Leerlingen die voldoende resultaat behalen, kunnen aan het eind gewoon naar groep 4. De andere leerlingen beginnen niet weer opnieuw aan groep 3, maar gaan gewoon verder waar ze gebleven zijn.”
Postema ziet grote voordelen in de schakelklas. „Leerlingen die anders in groep 2 zouden blijven zitten, kunnen bij ons al langer met extra aandacht en begeleiding naar groep 3. Die begeleiding heeft het komende jaar plaats in de schakelklas.”
De twaalf leerlingen zijn allemaal al ingeschreven aan de Calvijnschool. „Voorwaarde voor de proef is dat de klas voor leerlingen van andere scholen wordt opengesteld. Doordat het plan pas kort voor de zomervakantie ontstond, heeft geen van de andere zes reformatorische scholen in de gemeente Ede leerlingen aangemeld. Bovendien vormen de afstanden een belemmering.”