NS pakt vervelende reizigers harder aan
De Nederlandse Spoorwegen gaan lastige reizigers in de weken na invoering van het aangescherpte boetebeleid harder aanpakken. Het bedrijf werkt aan de oprichting van speciale teams die op stations vervelende klanten uit de trein moeten halen.
Op die manier hoeft de conducteur zich er niet meer mee te bemoeien en loopt de trein bij overlast geen vertraging op. De tijdelijke maatregel moet bovendien mogelijke extra agressie als gevolg van het nieuwe boetebeleid voorkomen. Dat valt op te maken uit een brief van NS-topman Aad Veenman aan FNV Bondgenoten en reizigersvereniging Rover.
De teams zijn bemand met medewerkers van de spoorwegpolitie, particuliere beveiliging en de mobiele controleteams van de NS. De vervoerder wil ze op ongeveer vijftig stations inzetten. „We zien veel in deze laatste maatregel”, aldus NS-topman Veenman.
Met de teams wil de NS tegemoetkomen aan eisen van deze organisaties, die het bedrijf een ultimatum hadden gesteld over het boetebeleid. De NS wil vanaf 1 oktober alle reizigers zonder treinkaartje een boete van 35 euro opleggen, plus de ritprijs. Mensen die bijvoorbeeld door een kapotte automaat geen kaartje konden kopen, krijgen de boete achteraf kwijtgescholden. Nu is het nog mogelijk om bij de conducteur een vervoerbewijs tegen een hoger tarief te kopen.
FNV Bondgenoten en Rover zijn bang dat onschuldige reizigers worden beboet. Ook bestaat er de angst voor extra agressie in de treinen. De speciale teams stellen de organisaties niet gerust. Ze willen dat de spoorwegpolitie wordt uitgebreid. Verder eisen ze dat reizigers die zich voor vertrek bij de conducteur melden, bij hem een kaartje kunnen kopen.