Texelaars trots op nieuwe veerboot
’t HORNTJE - Ze hebben er lang op moeten wachten, maar vrijdagmorgen was het eindelijk zo ver. De eerste Texelaars betraden hun nieuwe veerboot, de Dokter Wagemaker. „Een moderne, mooie boot”, zo is de eerste indruk.
De bewoners van het Waddeneiland kunnen met recht spreken over hún nieuwe boot, want de aandelen van de TESO (Texels Eigen Stoomboot Onderneming) zijn voor 80 procent in handen van Texelaars. Ze zijn dan ook trots op hun nieuwe boot, die genoemd is naar de Texelse arts die begin vorige eeuw het initiatief nam tot de oprichting van een eigen veerdienst.
Met z’n ronde vormen en het vele glas ziet de boot er eigentijds uit. De vertrouwde gele kleur van de oude boten heeft plaats gemaakt voor wit. Daarop is een dwarsdoorsnede geschilderd van Texel, met in rode letters: TESO.
Binnen ziet het er allemaal erg vertrouwd uit. De indeling lijkt veel op die van de huidige veerboten: een hoog autodek voor vrachtwagens en een lager autodek voor personenauto’s, daarbovenop een salondek waar de passagiers kunnen eten. Nieuw is het panoramadek op het dak van de boot. Passagiers hebben hier uitzicht over de Waddenzee en het Marsdiep. Volgens de TESO is dat 360 graden, maar de beide bruggen staan nog in de weg.
Was het op de oude boten nogal donker binnen, op de Dokter Wagemaker is het licht. Dat komt vooral door een grote koepel van glas in het midden van het schip. De pilaar waarop deze steunt, heeft de vorm van een vuurtoren. Het zee-effect wordt nog versterkt door de boeien die dienen als partytafel. Het eigentijdse, lichtbeige interieur met de rood-blauwe bankjes maakt een eigentijdse indruk.
De Dokter Wagemaker is de grootste Nederlandse veerboot voor de binnenlandse vaart: 130 meter lang en in totaal 30 meter hoog. Hij kan 1750 passagiers vervoeren. Dat is evenveel als de Schulpengat, een van de twee huidige TESO-veerboten. Op de Schulpengat kunnen echter 242 auto’s, de Dokter Wagemaker neemt er straks 300 mee. Hij vervangt de Molengat, die ’slechts’ 1.00 passagiers en 190 auto’s mee kan nemen.
Die vervanging was hard nodig, volgens TESO-directeur Rob Wortel. „De Molengat is 25 jaar oud en voldeed niet meer aan de eisen van deze tijd. Nu hebben we een schip dat weer helemaal up to date is.” Als voorbeeld noemt Wortel de vier passagiersliften, waardoor alle dekken ook goed bereikbaar zijn voor mindervaliden en mensen met kinderwagens. Ook zijn de rijstroken op de autodekken aanzienlijk breder. Niet kunnen uitstappen omdat de buurauto’s te strak geparkeerd zijn, behoort als het goed is tot het verleden.
Het feit dat de Dokter Wagemaker 58 auto’s meer kan meenemen is geen overbodige luxe. Vooral in het weekend staan er lange rijen auto’s te wachten om overgezet te worden. In het slechtste geval staan ze er langer dan twee uur. En dat terwijl de schepen elk halfuur varen. Doordeweeks is dat elk uur. De TESO zet ongeveer 3 miljoen mensen en 1 miljoen auto’s per jaar over.
Scheepsbouwer Damen uit Gorinchem bouwde de nieuwe veerboot in het Roemeense Galatz. Dat gebeurde daar vanwege het goedkope personeel. Was het schip in Nederland gebouwd, dan kostte het 45 tot 50 miljoen euro. Nu bleef dat bedragen steken op 37 miljoen euro. De 6500 kilometer lange reis naar Nederland verliep niet zonder problemen. Een stevige storm op de Middellandse Zee zorgde voor scheurtjes bij de bovenste dekken. Pas na vier weken kon de Dokter Wagemaker aanmeren in Vlissingen, om afgebouwd te worden.