’Normen op de schop voor verdere groei Schiphol’
Schiphol moet de ruimte krijgen om verder te groeien. Het hele systeem van geluids–, milieu– en veiligheidsnormen moet daarvoor worden vernieuwd. Het huidige stelsel voldoet niet, schrijft de Raad voor Verkeer en Waterstaat in een advies aan staatssecretaris Schultz van Haegen (Verkeer) over de toekomst van de luchtvaart in Nederland.
Volgens deze toekomstvisie van de Raad, een belangrijk adviesorgaan van het kabinet, verdraagt de economische betekenis van een grote luchthaven als Schiphol „geen sterke remming van de groei, ook als dit mogelijk (tijdelijk of permanent) extra hinder veroorzaakt".
De beschikbare capaciteit om de komende jaren al door te groeien naar 600.000 tot 700.000 vluchten per jaar (tegen 403.000 in 2004) kan Schiphol „echter niet volledig benutten omdat het in een dwangbuis van normen zit".
De raad doet enkele aanbevelingen voor zo’n nieuw normenstelsel. Zo zou in een zone rond de luchthaven, om extra geluidshinder te voorkomen, geen nieuwe woningen mogen worden gebouwd. Vliegroutes moeten maximaal worden gebundeld, in plaats van te laten uitwaaieren zoals nu. Vertrek– en aankomstroutes moeten worden gecombineerd en langer (15–20 kilometer) in een rechte lijn in het verlengde van de banen worden doorgetrokken.
Daaraan zitten voor– en nadelen. Veel meer mensen zullen minder overlast krijgen, maar een beperkt aantal minder mensen zullen „voorspelbaar meer overlast krijgen". Dit kan aanleiding zijn om delen van woonkernen te slopen, aldus de Raad. Aantallen en locaties voor sloop noemt het orgaan niet. De Raad stelt verder voor de geluidsnormen op te rekken op vier punten bij de Polderbaan en Zwanenburgbaan. Op deze plek dreigt het hele systeem vast te lopen, waardoor de capaciteit in gevaar komt.
Op de langere termijn zijn rigoureuze maatregelen nodig om de groei van de luchthaven mogelijk te maken. Zo moet de aanleg van een vliegveld in zee worden onderzocht, ook al is deze studie eerder stopgezet. Een compleet andere indeling van het banenstelsel op Schiphol is ook een optie. Ook kan 10 tot 15 procent van het verkeer op Schiphol worden verplaatst naar de luchthaven van Lelystad.
Staatssecretaris Schultz neemt het stuk donderdag in ontvangst. Zij wil er niet inhoudelijk op reageren zolang de evaluatie van het Schipholbeleid loopt. Daarvoor liggen er al zestig verbetervoorstellen, aldus haar woordvoerder. Zo presenteerde begin deze week de luchtvaartsector een pleidooi voor aanpassing van de huidige geluidsregels en –voorschriften.
Dit pakket regels ligt vast in de Luchtvaartwet uit 2002, die momenteel wordt doorgelicht door Verkeer en Waterstaat. Andere partijen kunnen hun steentje bijdragen. Het eindrapport moet in februari 2006 klaar zijn en met verbetervoorstellen aan de Tweede Kamer worden voorgelegd.
De publicatie van een tweede Schipholadvies is koren op de molen van PvdA–Tweede–Kamerlid Duivesteijn. Volgens hem is het stuk van de Raad des te meer reden voor uitstel van de deze week voorziene stemming over de kabinetsplannen voor een (gedeeltelijke) privatisering van de Schiphol.
Hij vindt het „stuitend" om een besluit te nemen terwijl er twee belangrijke rapporten liggen over een nieuw Schipholbeleid. Die moet de Kamer eerst bespreken. Pas daarna kan ze beslissen of de privatisering moet doorgaan, aldus het Kamerlid.
Milieudefensie zegt ’perplex’ te zijn over het rapport van de Raad. „Onvoorstelbaar" en „een schoffering van alle omwonenden van Schiphol", zo kwalificeert J. Wijnhoven, campagneleider Verkeer. „Het is arrogantie ten top. De omwonenden van Schiphol worden vogelvrij verklaard, terwijl de kranten volstaan met alarmerende berichten over vieze lucht. De aarde warmt in hoog tempo op, mensen slapen niet, kinderen hebben leerproblemen en tóch mag Schiphol doorgroeien".