Weinig hinder door staking stadsvervoer
Forensen hebben woensdagmorgen in de spits rustig hun weg door Amsterdam, Rotterdam en Utrecht gezocht zonder hulp van het stadsvervoer.
De trams, bussen en metro’s van de vervoersbedrijven in de drie steden blijven de hele dag in de remises staan wegens een staking van de gemeenteambtenaren voor een betere CAO. De staking heeft niet tot veel verkeersproblemen geleid.
Op de centrale stations van de drie steden attendeerden omroepers, posters, menshoge borden en elektronische borden reizigers op de staking. Treinen en streekbussen van onder meer Connexxion reden wel. Arriverende reizigers gingen te voet, met de fiets of in de taxi verder. Ook werden veel mensen afgezet en opgehaald met de auto. De meeste reizigers waren op de actie voorbereid.
Alleen in Amsterdam moest de politie er bij de taxistandplaats nog even aan te pas komen om de vaart erin te houden. Door het laden en lossen van bagage van veelal toeristen stokte de doorstroming van de taxi’s.
De circa 190.000 ambtenaren zijn boos over de vastgelopen CAO-onderhandelingen voor een nieuwe CAO. De bonden wezen in mei het eindbod van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) als onvoldoende van de hand. Sinds begin juni ligt het overleg helemaal stil en organiseren de bonden werkonderbrekingen om werkgevers onder druk te zetten om met een beter bod te komen.
Volgens de Abvakabo FNV en de CNV-bond Publieke Zaak groeit de onvrede vooral door de houding van de VNG. Daarbij wees een zegsman van de Abvakabo op de „verkeerde reactie” van de werkgevers op de landelijke staking door 15.000 tot 20.000 ambtenaren op 9 juni in Amsterdam. De VNG zei toen dat het met de actiebereidheid wel meeviel.
Die houding heeft er volgens de bonden toe geleid dat de staking in het stadsvervoer, die eigenlijk bedoeld was als een regionale actie, nu landelijke trekjes krijgt. Niet alleen de gemeentelijke vervoersbedrijven in Amsterdam, Rotterdam en Utrecht werden platgelegd. In het hele land draaiden volgens de bonden ambulancediensten en brandweerkorpsen zondagsdiensten. Ook werden her en der werkonderbrekingen op onder meer (stadsdeel)kantoren van gemeenten gehouden.
Er zijn nog geen aantallen bekend van de actievoerders. Abvakabo-bestuurder M. Jansma stelde woensdagmorgen dat in Utrecht wellicht niet alle chauffeurs staken die op de circa 200 bussen van het vervoersbedrijf GVU rijden. „Maar zeker wel het merendeel, en dan wordt altijd het hele vervoer platgelegd. Het kan gevaarlijk worden als er maar een paar rijden, omdat dan te veel mensen de bus in willen.”