Economie

Doorstart voor Punselie-koekje

Een doorstart en uitgifte van aandelen en obligaties aan particulieren moet het brosse stroopkoekje van Punselie uit 1945 van de ondergang redden.

ANP
29 June 2005 09:42Gewijzigd op 14 November 2020 02:42
GOUDA – Een medewerker controleert het productieproces van de Punselie stroopwafeltjes. Dinsdag gaf het bedrijf aandelen uit om het hoofd boven water te houden. Foto ANP
GOUDA – Een medewerker controleert het productieproces van de Punselie stroopwafeltjes. Dinsdag gaf het bedrijf aandelen uit om het hoofd boven water te houden. Foto ANP

Door een aantal tegenslagen ging het de afgelopen jaren niet goed met het ambachtelijke Goudse stroopwafeltje. Dat resulteerde recent in een gedeeltelijk faillissement van het koekjesbedrijf dat in 1872 werd opgericht.„De Punselie BV waar we de gebouwen in hebben ondergebracht, is inderdaad failliet verklaard, maar we hebben na overleg met de curator een doorstart gemaakt”, zegt directeur Ronald Punselie. „We hebben de productie niet hoeven stilleggen. Maar er is wel geld nodig.”

Om die reden schrijft het bedrijf nu ook obligaties uit. Sinds eind vorig jaar kunnen geïnteresseerden zich al inschrijven voor een of meerdere aandelen van 500 euro per stuk. Maar mede door de ramp in Azië liep de belangstelling snel terug. „Mensen gaven hun geld liever aan de slachtoffers in Azië. Dat moet nu weer aantrekken.”

Punselie rekent vooral op particulieren die het leuk vinden om zo’n aandeel of obligatie te hebben. „Laatst kocht bijvoorbeeld een opa vijf aandelen voor z’n kleinkinderen.”

Tot nu toe is er ongeveer 100.000 euro aan inschrijvingen binnengehaald. Aan het eind van dit jaar, op voorwaarde dat dat bedrag minimaal is verdubbeld, volgt de uitgifte.

Niet alleen dit jaar had Punselie te maken met een tegenvaller. Na de aanslagen van 11 september 2001 in Amerika stortte de markt voor Punselie in. „Veel vliegtuigmaatschappijen kochten onze koekjes niet meer. Puur een geldkwestie.” Bovendien gingen volgens Punselie de supermarkten in die tijd meer hun huismerken voeren, waardoor het merk uit de schappen verdween.

Vorig jaar besloot Ronald Punselie, de derde generatie binnen het bedrijf, om het merk nieuw leven in te blazen. Inmiddels ligt het product weer bij 1100 supermarkten (vijftien ketens) in Nederland in de schappen. Ook diverse vliegtuigmaatschappijen, ook Amerikaanse, voeren het merk Punselie weer.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer