Vaker overstappen door nieuwe NS–dienstregeling
Treinreizigers moeten vanaf 2007 waarschijnlijk vaker overstappen. Op langere trajecten neemt bovendien, zoals het er nu naar uitziet, de reistijd toe, omdat intercity’s vaker gaan stoppen. Dat blijkt uit voorlopige plannen waarover de NS met consumentenorganisaties, zoals Rover en de Consumentenbond, en regionale overheden in gesprek is.
De NS werkt aan een compleet nieuwe dienstregeling voor 2007. De vervoerder wil de komst van de hogesnelheidslijn en de ingebruikname van de Betuweroute dat jaar aangrijpen om de treinenloop om te gooien.
De NS stelt dat er nog geen definitieve besluiten zijn gevallen. Volgens een woordvoerder gebeurt dat pas dit najaar. Het spoorbedrijf verwacht dat het aantal reizigers met 5 procent zal stijgen, zo blijkt uit een verslag van een overleg tussen de NS en de consumentenclubs. Op diverse routes gaan meer treinen rijden en veel reizigers zullen sneller op hun bestemming zijn, zo redeneert het bedrijf.
Een belangrijk uitgangspunt is om de dienstregeling zo aan te passen dat de treinen vaker op tijd gaan rijden. Daarom wil de NS meer treinen op vaste trajecten laten rijden. Een vertraging op één route heeft zo geen gevolgen voor treinen op een ander traject.
Daarnaast wil de NS het splitsen en combineren van treinen zoveel mogelijk beperken. De trein uit Den Haag richting Groningen wordt bijvoorbeeld nu in Utrecht gekoppeld aan de trein uit Rotterdam naar Leeuwarden. Dit soort verbindingen moet vanaf 2007 minder vaak voorkomen.
Door deze maatregelen moeten meer mensen overstappen. Zo’n 27 procent van de dagelijks één miljoen reizigers is nu gedwongen over te stappen. Dat wordt volgens de huidige plannen van de NS vanaf 2007 29 procent. Het gaat om 20.000 mensen extra. Tegenover dit ongemak staat wel dat de vertragingen moeten afnemen.
Rover maakt zich zorgen over deze ontwikkeling, hoewel beleidsmedewerker T. Boric benadrukt dat nog niets definitief is besloten. „Het is de vraag of de overstap altijd wordt gehaald. Vooral voor ouderen is het lastig om over te stappen", zei hij dinsdag.
Een ander punt van zorg is het voornemen van de NS om de huidige sneltreinen af te schaffen en intercity’s vaker te laten stoppen. Op langere trajecten kan de reis tot tien minuten langer duren. Bovendien zullen sommige stations de sneltrein verliezen en alleen een stoptrein overhouden.
Sommige reizigers gaan er echter op vooruit, omdat op bepaalde stations vanaf 2007 een intercity stopt. Dat is bijvoorbeeld het geval in Hilversum, aldus de voorlopige plannen van de NS.