D66: Schepping uit biologieles
Het bijbelse scheppingsverhaal moet verdwijnen uit de verplichte lesstof voor het biologieonderwijs. Een meerderheid van de Tweede Kamer steunt deze eis van D66.
Donderdag debatteert de Tweede Kamer met premier Balkenende en minister Van der Hoeven van Onderwijs over de relatie tussen wetenschap en religie in het onderwijs. Tijdens dat debat komt D66-kamerlid Bakker met een voorstel om de kerndoelen over de scheppingsleer uit het biologieonderwijs te schrappen.
Bakker zei zaterdag in het Nederlands Dagblad dat biologielessen in het voortgezet onderwijs moeten uitgaan van de laatste stand van wetenschappelijk onderzoek. Volgens hem valt het scheppingsverhaal niet onder het begrip wetenschap. Het mag van hem wel een plaats krijgen in de lessen godsdienst of geschiedenis.
PvdA-kamerlid Hamer en VVD-kamerlid Balemans zijn het eens met D66. Ze vinden dat seculiere en religieuze lesstof gescheiden moet zijn. Als Bakker donderdag een motie indient, zullen de fracties die steunen. PvdA, VVD en D66 hebben samen de helft van de zetels in de Tweede Kamer. De verwachting is dat ook enkele andere niet-christelijke fracties voor de motie zullen stemmen.
Minister Van der Hoeven van Onderwijs voelt er niets voor om de kerndoelen over de scheppingsleer uit het biologieonderwijs te schrappen. Enkele weken geleden zei ze dat evolutie en schepping onderdeel van de eindtermen „zijn en blijven.”
De christelijke partijen zien niets in het voorstel van D66. Volgens ChristenUnie-kamerlid Slob komt het voort uit „venijn.” Volgens hem roept Bakker onnodige tegenstellingen op. Slob verwacht dat christelijke scholen tijdens de biologielessen over de schepping blijven spreken, ook als het onderwerp uit de kerndoelen verdwijnt.
Volgens SGP-kamerlid Van der Vlies past de actie van Bakker naadloos in de D66-politiek om alles wat christelijk is, uit de samenleving te bannen. „Ik snap echt niet welk probleem de democraten hiermee willen oplossen. Vanuit openbare en vanuit bijzondere scholen krijgen wij signalen dat ze uitstekend overweg kunnen met de huidige eindtermen.”
CDA-kamerlid De Vries vindt ook dat het scheppingsverhaal deel moet blijven uitmaken van het biologieonderwijs. „Het is belangrijk om de samenhang te vertellen. Dat kan het beste binnen de biologieles. Leerlingen leren op deze manier ook respect voor gelovigen en andersdenkenden. Overigens gaat 90 procent van de kerndoelen over de ontstaansgeschiedenis al over de evolutietheorie en slechts 10 procent over de schepping.”
Dat de scheppingsleer van de D66 wel aan de orde mag komen bij het vak geschiedenis, vindt De Vries zeer opmerkelijk: „Blijkbaar ziet Bakker de schepping toch als een historisch feit.”