Duitsland onderzoekt doortrekken zweeftrein
In Duitsland komt een onderzoek naar de kosten en baten van het doortrekken van een magneetzweefspoorverbinding van Groningen naar Hamburg. Daaruit moet blijken wat de economische voordelen zijn van het doortrekken van zo’n supersnelle lijn.
Dat heeft het in de Handelskammer verenigde bedrijfsleven rond Hamburg dinsdag bekendgemaakt.
De resultaten van het onderzoek worden gepresenteerd als ook een onderzoek is afgerond naar de haalbaarheid van een magneetzweeftrein van Amsterdam naar Groningen. In de Tweede Kamer is een krappe meerderheid tegen deze duurste variant van een Zuiderzeelijn naar het noorden. PvdA en VVD namen het voortouw voor een goedkopere ”Hanzelijn plus plus”.
De Handelskammer Hamburg zelf is groot voorstander van een Eurorapid-verbinding tussen Amsterdam en Hamburg. Daarbij heeft een magneetzweefbaan de voorkeur, uit het oogpunt van veiligheid, economie en milieu.
Volgens woordvoerder Felix Seibl is er in Duitsland een vereniging opgericht die zich inzet voor het doortrekken van zo’n supersnelle lijn van Amsterdam en Groningen tot Hamburg. Het gaat om de ”Verein Trans EuroRapid Netwerk (TERN)”. Daar zijn zeven Noord-Duitse industrie- en handelsverenigingen bij aangesloten, evenals sinds kort de stad Hamburg.
De vereniging TERN is groot voorstander van het doortrekken van een eventuele snelle trein van Amsterdam en Groningen naar Hamburg, „omdat daarmee twee grote Europese metropolen met elkaar worden verbonden en daarmee een economische impuls gegeven kan worden aan de totale Noord-Westduitse en Oost-Nederlandse regio.”
Onlangs liet het VVD-kamerlid Hofstra weten weinig te voelen voor steun aan een magneetzweeftrein van Amsterdam naar Groningen wanneer deze niet verder zou gaan dan Groningen. TERN wil lobbyen bij de Duitse politiek voor het doortrekken van de verbinding.
De Groningse commissaris van de Koningin, Alders, is verheugd over het Duitse onderzoek. „Heel positief. Hamburg heeft al veel langer belangstelling voor een magneetlijn. Dat geldt ook voor de stad Bremen en voor de deelstaten Nedersaksen en Sleeswijk-Holstein.”
Alleen op nationaal niveau in Berlijn is er volgens Alders weinig steun, omdat de Groenen er niets voor voelen. Bij de CDU is er echter wel veel belangstelling voor de verbinding. „Mocht na de verkiezingen in Duitsland de CDU in de regering komen, dan ontstaat er een nieuwe situatie en is de kans op steun uit Berlijn aan een magneetverbinding tussen Hamburg en Amsterdam groter”, zo schat Alders in.
Volgens hem zijn de economische effecten van een internationale magneetzweefbaan aanzienlijk groter dan louter zo’n verbinding tussen Amsterdam en Groningen.