Drukke avondspits door spoorstaking
Het was vrijdag erg druk op de Nederlandse wegen. Dat meldde de ANWB. Door de staking bij het spoor stond er rond halfzes vrijdagmiddag 253 kilometer file.
Normaal gesproken staat er rond dat tijdstip 150 kilometer, aldus een woordvoerder. Vooral bij Amsterdam en in het midden van het land was het erg druk. Pas rond zeven uur namen de files af. Door de open dagen van de Koninklijke Luchtmacht op de militaire vliegbasis in Gilze-Rijen stond de A58 helemaal vol en doordat veel mensen vrijdag een dagje vrij namen, was het ook in pretparken extra druk.
Ruim 300 van de ruim 2800 medewerkers van ProRail hebben gestaakt. Het ging daarbij vrijwel alleen om medewerkers op verkeersleidingsposten. Seinen en wissels werden dus niet bediend en dat maakte alle treinverkeer onmogelijk. ProRail had met de bonden afgesproken de verkeersleidingsposten minimaal bezet te houden om daarmee de veiligheid op en rond het spoor te waarborgen.
FNV Bondgenoten zei zeer te spreken te zijn over de staking. Volgens de vakbond heeft 80 procent van de treinverkeersleiders het werk neergelegd. „De staking is zeer gedisciplineerd en efficiënt verlopen en uit de media hebben we mogen vernemen dat ProRail weer met ons wil praten. Dat klinkt me als muziek in oren.”
ProRail zei vrijdag wel met de bonden in overleg te willen treden, maar een nieuw CAO-eindbod zit er vooralsnog niet in. De bal ligt bij de vakbonden, aldus de spoorbeheerder. Het bedrijf heeft voorgesteld een arbitragecommissie het CAO-conflict te laten beslechten, maar dit idee is door de bonden afgewezen.
„ProRail heeft al een creatief voorstel gedaan”, zei een woordvoerder van de spoorbeheerder. „Bovendien hebben wij tijdens de onderhandelingen al vier keer een beter loonbod en een voorstel voor een eenmalige uitkering gedaan, terwijl de bonden slechts één keer met hun looneis zijn gezakt. Het is nu aan de bonden om met iets creatiefs te komen in plaats van alleen maar te roepen dat er meer geld bij moet.” Vooral FNV Bondgenoten stelt zich hard op, aldus ProRail.
De vakbonden zeggen dat ze ook graag nieuwe onderhandelingen willen beginnen, maar alleen onder voorwaarde dat de werkgever beweegt. Dat houdt in dat ProRail open moet staan voor de eisen van de bonden.
ProRail geeft geen inhoudelijk commentaar op de mogelijke dreiging van wilde stakingen. De vakbond FNV Bondgenoten suggereerde dat dergelijke vervolgacties niet kunnen worden uitgesloten, als de werkgevers bij hun standpunt blijven.