Binnenland

Snelheidsverlaging voor schone lucht

Minister Peijs van Verkeer bekijkt of er op de vier rijkswegen rond de grote steden al in 2007 een maximumsnelheid van 80 kilometer per uur kan worden ingevoerd. Dat is een van de maatregelen die het kabinet neemt om de luchtkwaliteit in Nederland te verbeteren.

Redactie politiek
17 June 2005 22:42Gewijzigd op 14 November 2020 02:40

Omdat de luchtvervuiling per plaats verschilt, onderzoekt Peijs welke maximumsnelheid het beste past bij de verschillende weggedeelten rond de grote steden. Ze bekijkt diverse varianten, waaronder een variant met 80 kilometer per uur gedurende de hele dag en een variant met 80 kilometer per uur overdag en 100 kilometer per uur ’s nachts.

Op de rijkswegen A10-west bij het knooppunt Nieuwe Meer, de A20 bij knooppunt Kleinpolderplein en de A12 tussen de knooppunten Oudenrijn en Lunetten en bij Voorburg gaat de maximumsnelheid wat Peijs betreft zeker omlaag naar 80 kilometer.

Behalve snelheidsverlaging onderzoekt de bewindsvrouw ook de mogelijkheid van compact rijden. Daarbij wordt de rijksweg door lichtjes in het wegdek verdeeld in smallere rijstroken. Voor veilig compact rijden is een lagere snelheid noodzakelijk.

De voorstellen van Peijs maken deel uit van een veel groter pakket aan maatregelen. Om de luchtkwaliteit te verbeteren, wil het Rijk ook lagere overheden helpen om schone bussen en vuilniswagens aan te schaffen. Daarnaast komt er een subsidieregeling om achteraf roetfilters in te bouwen in vrachtauto’s, personenwagens, diesellocomotieven en binnenvaartschepen.

Als het aan Peijs ligt, moeten per 1 januari 2007 alle nieuwe dieselauto’s voorzien zijn van een roetfilter. De EU moet daar wel eerst mee instemmen. „Het zal spannend worden”, aldus staatssecretaris Van Geel van Milieu. Maar in 1994 kreeg Nederland naar zijn zeggen ook toestemming voor een soortgelijke speciale regeling voor katalysators in auto’s.

In totaal trekt het kabinet 800 miljoen euro uit om de gezondheid bedreigende emissies aan te pakken. De regering wil met de maatregelen Brussel laten zien dat Nederland er alles aan doet om de vuile lucht aan te pakken. Het Rijk hoopt daarmee de Europese Commissie zover te krijgen dat zij Nederland minder strenge regels voor de uitstoot van fijn stof oplegt.

Volgens de Bovag en stichting Natuur en Milieu is het geld bij lange na niet genoeg. Woordvoerders wijzen erop dat volgens een ruwe schatting er alleen al 800.000 personenauto’s rondrijden die in aanmerking komen voor een roetfilter. Per auto kost dat 1100 tot 1400 euro. Dan zou het kabinet 800 miljoen kwijt zijn. Van Geel erkende gisteren dat de regeling niet kostendekkend is. Het is de bedoeling dat dieselrijders meebetalen. De Bovag ziet dat niet gebeuren.

Op veel plaatsen in Nederland zitten meer fijn stof en stikstofoxiden in de lucht dan is toegestaan. De druk om deze problemen op te lossen is hoog. De aanleg van enkele spitsstroken is al opgeschort en de komst van nieuwe woonwijken en bedrijventerreinen is voorlopig geblokkeerd. Van Geel denkt dat de blokkade voor de meeste projecten nu wordt opgeheven. De PvdA en GroenLinks vinden de aangekondigde maatregelen tekortschieten.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer