Ross: Meld kwaliteit van zorg
Verpleeghuizen moeten verplicht kwaliteitsgegevens over hun zorgverlening openbaar maken. Ook het oordeel van de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) en de mening van cliënten moeten vanaf volgend jaar op internet te lezen zijn.
Dat schrijft staatssecretaris Ross van Volksgezondheid in een brief aan de Kamer over het rapport ”Waarde, Waardering, Waardigheid” van de commissie-Kennedie. Het kabinet heeft vrijdag ingestemd met de voorstellen van de topman van hotelketen Golden Tulip, die Ross allemaal overneemt.
Kennedie concludeerde verder onder meer dat instellingen meer geld nodig hebben voor patiënten die veel zorg behoeven. Ross had daarvoor al 40 miljoen euro voor volgend jaar losgepeuterd in de onderhandelingen over de voorjaarsnota. Verpleeghuizen die voor een extra bijdrage in aanmerking willen komen, moeten daarvoor eerst de zorgzwaarte van hun patiëntenbestand in kaart brengen.
Ondertussen heeft Ross de sector eindelijk zover gekregen dat deze normen voor de zorg van verpleeghuizen heeft opgesteld. Daarin staat hoe mensen moeten worden verzorgd. Misstanden, zoals mensen urenlang in hun eigen uitwerpselen laten liggen, blijven uiteraard uit den boze.
Patiënten en hun naasten kunnen aan de hand van deze normen zien wat ze mogen verwachten. Vanaf dit najaar gaat de inspectie de verpleeghuizen met deze normen in de hand toetsen. Verder heeft Ross met de zorgkantoren afgesproken dat zij naleving van de normen als minimale eis zullen hanteren bij het afsluiten van contracten met verpleeghuizen.
De klachten die de IGZ bij het meldpunt verpleeghuiszorg heeft binnengekregen, bevestigen de resultaten van eerdere onderzoeken. Dat blijkt uit een analyse van de klachten die van 1 maart tot 1 mei binnenkwamen. Geen enkele melding heeft geleid tot direct ingrijpen. In alle gevallen kon de situatie worden opgelost. Toch wil de inspectie het meldpunt waar mensen anoniem kunnen rapporteren, in stand houden.
Meerdere malen bleek dat zowel bewoners, hun naasten, maar ook personeelsleden bang zijn voor repercussies van het verpleeghuis waar ze over klaagden. Of dat terecht is, staat voor de inspectie echter niet vast, maar de IGZ neemt de angst wel serieus. Via de anonieme melding waren er ook verpleeghuismedewerkers die alsnog hun gelijk wilden halen in een arbeidsconflict, zo bleek bij nader onderzoek.
De inspectie pleit voor de instandhouding van een laagdrempelig meldpunt waar mensen anoniem kunnen melden. Ze noemt het meldpunt een relatief eenvoudig middel om signalen op te vangen over tekortschietende zorg.
Eenderde van de bijna duizend klachten van familieleden, naasten of bewoners zelf ging over personeelsproblemen. Veel kritiek ging gepaard met waardering voor het zware werk van medewerkers. Over de continentiezorg kwamen veel klachten binnen. Ze gingen over te weinig toiletrondes, mensen die urenlang in ontlasting zitten, luiers ter vervanging van hulp bij de toiletgang en luiers die niet vaak genoeg verwisseld werden. Dat laatste leek volgens de inspectie soms bepaald door geldgebrek.
Ook 148 medewerkers van verpleeghuizen klopten bij het meldpunt aan. De helft van hen gaf door dat er personeelsproblemen waren. Ongeveer 20 procent van die klachten had te maken met een managementprobleem. Maar ook zij maakten melding van slechte continentiezorg.
Veertien meldingen leidden tot onderzoek van de inspectie, omdat het bijvoorbeeld om een acute situatie ging. De IGZ stelt dat instellingen waar meer dan twee klachten over binnenkwamen, al bekenden waren van de inspectie.