Cafébazen negeren massaal alcoholverbod voor jongeren
Jongeren kunnen bijna overal aan alcoholische dranken komen, ondanks de beperkingen die de wet op dit gebied kent. Vooral de horeca overtreedt de wet massaal, zo bleek woensdag uit onderzoek in opdracht van de Keuringsdienst van Waren.
Het is verboden om aan jongeren onder de zestien jaar alcoholische dranken te verkopen. Voor jongeren tussen zestien en achttien jaar geldt alleen nog een verbod voor sterke drank met een alcoholpercentage van boven de 15 procent, zoals jenever en wodka.
In de praktijk komt van deze regelingen echter weinig terecht, zegt de Keuringsdienst van Waren. In de horeca houdt vrijwel niemand zich aan de verboden volgens de dienst. In levensmiddelenbedrijven en slijterijen is het iets moeilijker voor jongeren om drank te kopen, maar dat lukt nog altijd in 80 procent van de gevallen.
De Keuringsdienst van Waren noemt de resultaten van het onderzoek opmerkelijk, omdat bijna alle ondervraagde verkopers wel op de hoogte zijn van de wettelijke bepalingen. Tweederde beweerde zich er ook aan te houden.
Uit het onderzoek komt ook naar voren dat jongeren de afgelopen jaren meer alcohol zijn gaan drinken. Vorig jaar dronk 74 procent van de veertien- en vijftienjarigen alcohol bij het uitgaan. Dat was in 1999 nog 67 procent. Bij de zestien- en zeventienjarigen was sprake van een toename van 87 procent naar 91 procent. De stijging hangt volgens de keuringsdienst samen met de toegenomen populariteit van zogenoemde pre-mixdrankjes.
De Keuringsdienst van Waren ziet in de resultaten van het onderzoek aanleiding om de controles op de Drank- en Horecawet op te voeren.
Het Platform Verkoop Alcoholhoudende Dranken voor Thuisgebruik (PVAD) en de brancheorganisatie Koninklijk Horeca Nederland benadrukken dat de keuringsdienst zich baseert op gegevens van vorig jaar.
„In de tussentijd zijn wij een campagne begonnen, die bedoeld is om de verkoop van drank aan jongeren tegen te gaan”, zegt een woordvoerder van de PVAD. Deze organisatie is een samenwerkingsverband van de supermarkten, slijterijen en speciaalzaken.
Ook Koninklijk Horeca Nederland zegt sinds vorige maand met een campagne de strijd tegen de verkoop van alcohol te hebben aangebonden. De brancheorganisatie pleit er bovendien voor om niet alleen horecaondernemers, maar ook jongeren strafbaar te stellen, als zij de Drank- en Horecawet overtreden.