Economie

SkyTeam voorziet uitbreiding op Schiphol

De luchtvaartalliantie SkyTeam, waartoe ook Air France–KLM behoort, voorziet flinke groei op Schiphol. Door toetreding van nieuwe leden moet de Nederlandse luchthaven een nog belangrijker knooppunt worden in het netwerk van het SkyTeam, zei KLM–topman L. van Wijk donderdag.

ANP
9 June 2005 13:54Gewijzigd op 14 November 2020 02:38

De alliantie breidt eind dit jaar uit met de Russische luchtvaartmaatschappij Aeroflot. De omvangrijke Russische markt betekent volgens Van Wijk een buitenkans voor Schiphol. „Wij kunnen de luchthaven gebruiken als knooppunt voor Noord–Europa".

Volgend jaar voegt China Southern zich bij het SkyTeam, waardoor de groeiende Chinese markt openligt voor de alliantie. „We kijken al of we passagiers en vracht vanuit China via Amsterdam kunnen leiden", aldus Van Wijk. Bovendien wil het verbond het aantal vluchten tussen Amsterdam en Mexico laten groeien.

KLM en zijn Amerikaanse partners Continental en Northwest traden vorig jaar toe tot het SkyTeam, nadat de Nederlandse vervoerder met Air France was samengegaan. De fusie tussen de Nederlanders en Fransen bezorgden Schiphol lange tijd kopzorgen, maar al snel bleek dat het samengaan van beide maatschappijen de luchthaven juist extra passagiers opleverde.

Het SkyTeam bestaat verder uit onder meer Delta Air Lines, Czech Airlines en Korean Air. In een luchtvaartalliantie stemmen de leden hun netwerken op elkaar af en maken afspraken over prijzen.

Het SkyTeam is de op een na grootste luchtvaartalliantie en moet alleen de Star Alliance (onder meer Lufthansa en United Airlines) voor zich dulden. Als het aan het SkyTeam ligt, duurt dat niet lang meer. „Ons doel is de Star Alliance voorbij te streven", zei Delta–bestuursvoorzitter G. Grinstein.

Om de groei te bespoedigen, introduceerde het SkyTeam donderdag een nieuwe vorm van lidmaatschap. Kleine maatschappijen kunnen een soort lid op afstand worden. Hun passagiers kunnen bijvoorbeeld wel punten sparen bij andere SkyTeam–maatschappijen, maar de vervoerders spelen geen rol in het bestuur van het verbond. Het SkyTeam hoopt te voorkomen dat veel kleine vervoerders zich bij concurrenten aansluiten. Copa Airlines, Kenya Airways, Air Europa en Tarom worden de eerste leden op afstand.

De luchtvaartalliantie zet bovendien vol in op het elektronisch ticket. Eind dit jaar wordt het mogelijk met een e–ticket over te stappen van de ene op de andere maatschappij. Het e–ticket brengt aanzienlijke kostenbesparingen met zich mee, zo’n 9 dollar per ticket. Ook wil het SkyTeam meer samenwerken op luchthavens.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer