Binnenland

Weer problemen met toestel Onur Air

Een toestel van de Turkse maatschappij Onur Air is woensdag vlak voor vertrek vanuit Eindhoven naar Antalya weer in problemen gekomen. De Airbus lekte kerosine tijdens het taxiën. De brandweer rukte uit, maar de 138 passagiers konden het vliegtuig via de gewone uitgangen verlaten. De luchtvaartinspectie constateerde een kapotte brandstofklepaansluiting, maar de precieze oorzaak van het euvel moet nog verder onderzocht worden.

ANP
1 June 2005 21:01Gewijzigd op 14 November 2020 02:36

Directeur De Boer van Eindhoven Airport zag vanuit zijn kantoor de brandstof uit een van de vleugels lekken. De Inspectie Verkeer en Waterstaat stuurde meteen drie inspecteurs. De maatschappij kreeg vorige week dinsdag weer toestemming om te vliegen tussen Nederland en Turkije, na een vliegverbod dat na een reeks gebreken aan Onur–toestellen op 12 mei was ingesteld.

Een eerste inspectie leverde een kapotte brandstofklepaansluiting op. Het probleem zat in de elektronica die moet zorgen voor verdeling van de brandtsof in de vleugels.

De oorzaak van die storing is nog niet vastgesteld en wordt verder onderzocht door de inspectie, liet die weten. Volgens een woordvoerder liepen de passagiers aan boord geen gevaar. Het toestel was voorzien van ribbels op de vleugels waardoor de brandstof niet bij de hete motoren kon komen.

Op voorstel van de Turkse luchtvaartautoriteiten is met toestemming van de inspectie het toestel rond half zes leeg naar Turkije teruggekeerd. De passagiers vertrokken ’s avonds met een Onur–vlucht vanaf Schiphol, na een bustocht daarheen, alsnog naar Turkije.

Van een herhaling van problemen is geen sprake. De Nederlandse en de Turkse inspectie stelden vast dat het euvel niets te maken met gewichtsverdeling, onderhoud en inhuur van buitenlandse toestellen. Onur stelde daarvoor een verbeterplan op. Dat plan trok de inspectie over de streep om het vliegverbod, dat een maand zou duren, voortijdig in te trekken. Zij handhaafde wel een verscherpt toezicht.

Een woordvoerder van de inspectie bezwoer dat nu niet met de beschuldigende vinger wordt gewezen naar Onur. Het probleem kan iedereen overkomen en moet niet worden gezien als slecht onderhoud, aldus Onur–manager Aksak. Naar zijn zeggen gaat het om een vrij nieuw toestel dat sinds 12 mei tot de Onur–vloot behoort. Volgens de inspectie is het gekocht van de Taiwanese maatschappij China Airlines. Onur–advocaat Vreede zei dat de Amerikaanse leasemaatschappij ILFC de achterliggende eigenaar is. Onur vliegt net als vele andere luchtvaartmaatschappijen met geleasde toestellen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer