NS verwacht sterke daling aantal zwartreizigers
De Nederlandse Spoorwegen verwachten dagelijks tussen de 4000 en 6000 minder zwartrijders in de treinen dankzij het nieuwe, strengere boetebeleid. Het gaat om een afname van 20 procent. Dat moet de overlast voor betalende reizigers fors verminderen, zei directeur P. Boumeester van NS Reizigers in een vraaggesprek met het ANP.
Het omstreden nieuwe boetebeleid gaat op 1 oktober in. Vanaf die dag moet iedereen die zonder geldig vervoerbewijs in de trein zit een boete van 35 euro betalen. Nu kunnen reizigers bij de conducteur een kaartje kopen tegen een iets hoger tarief.
Het strengere beleid treft vooral reizigers die de gok nemen en zonder kaartje de trein instappen, maar zonder morren betalen als ze gepakt worden. Boumeester verwacht dat de veelpleger, de doorgewinterde zwartrijder, zich niet zal laten afschrikken.
De NS hoopt dat de ’kansreizigers’ straks een kaartje kopen. „De totale derving door zwartrijden ligt ergens rond de 20 tot 30 miljoen per jaar. Als we dat met minstens 20 procent verminderen, halen we enkele miljoenen op."
De invoering van het aangepaste boeteregime verloopt niet zonder slag of stoot. De vakbonden en consumentenorganisaties hebben grote bezwaren tegen de maatregel. De conducteurs vrezen extra agressie, omdat ze iedereen zonder kaartje op de bon moeten slingeren. Ze zetten daarnaast vraagtekens bij het optreden van de spoorwegpolitie, die in geval van nood moet ingrijpen. De Ondernemingsraad van NS Reizigers is pas akkoord gegaan, nadat de NS een aantal eisen had ingewilligd.
De consumentenorganisaties verwachten dat de NS vanaf oktober ook onschuldige reizigers een boete geeft. Als de kaartautomaat immers niet werkt, moet er ook 35 euro betaald worden. „Nog te vaak worden goedwillende klanten geconfronteerd met een automaat die de pas enkele malen weigert", schrijven ze in hun advies aan de NS over het boetebeleid.
Volgens Boumeester is er geen reden tot vrees. „De agressie neemt niet toe en er worden geen onschuldigen op de bon geslingerd", zei ze. Een belangrijke rol speelt daarbij de grote publiekscampagne die de NS binnenkort begint. Reizigers kunnen zo volgens Boumeester niet meer om het nieuwe boetebeleid heen en zullen er rekening mee houden. Dat voorkomt problemen in de trein.
De NS gaat gericht extra werknemers inzetten om „op bepaalde lijnen een extra oogje in het zeil te houden". Ze zullen de conducteurs op trajecten ondersteunen, waar nu nog veel kaartjes in de trein worden verkocht. Ze gaan verder de treinen bemannen op sommige kortere trajecten, omdat juist daar veel mensen zonder treinkaartje reizen in de hoop dat ze niet gepakt worden.
Het type reiziger dat vooral de dupe zal worden van het nieuwe boetebeleid „schopt geen stennis" als hij gepakt wordt, zei Boumeester. „Als hij geconfronteerd wordt met een boete, doet hij misschien een beetje moeilijk maar hij betaalt wel."
Passagiers die met een geldige reden zonder kaartje in de trein zitten, hoeven volgens Boumeester niet bang te zijn dat ze een boete moeten betalen. Mocht een kaartautomaat kapot zijn, dan kan de NS dit makkelijk nagaan. Betrapte reizigers krijgen dan geen acceptgiro voor de boete thuisgestuurd, aldus de directeur. Ze moeten alleen het treinkaartje tegen het normale stationstarief betalen. Boumeester benadrukte dat in 99 procent van de gevallen de kaartautomaten goed werken.