Zalm niet tegen andere wijze privatisering Schiphol
Minister Zalm van Financiën staat niet afkerig tegenover het verkopen van een minderheidsaandeel in de luchthaven Schiphol aan een groepje private beleggers. Het CDA prefereert zo’n onderhandse plaatsing van aandelen onder strikte voorwaarden, in plaats van een beursgang van Schiphol. Doordat ook de PvdA een beursgang afwijst, is er geen Kamermeerderheid voor die kabinetsplannen.
„De manier van vervreemding is voor mij geen groot principieel punt. De belastingbetaler moet echter geen tekort worden gedaan. Ik wil dezelfde opbrengst hebben", zei Zalm donderdag na een afgebroken debat in de Tweede Kamer over Schiphol.
Hij is bereid tot een onafhankelijk onderzoek naar een onderhandse plaatsing van aandelen Schiphol, dat CDA–woordvoerder Haverkamp heeft gevraagd. Hoe lang zo’n onderzoek gaat duren en of dat eventueel een snelle privatisering kan ophouden, kon Zalm niet zeggen.
Het debat werd niet afgemaakt omdat Kamerleden campagne wilden voeren vanwege het referendum over de Europese grondwet. Slechts de fracties van CDA, PvdA, SP en LPF voerden het woord. Tijd voor een eerste reactie van regeringszijde was er helemaal niet.
Andere Kamerleden suggereerden dat het CDA uiteindelijk wel met een beursgang van Schiphol zal instemmen. Haverkamp erkende dat zijn partij niet principieel daartegen is. Een onderhandse plaatsing „is op dit moment het beste alternatief". Als de regering goede argumenten heeft voor een beursgang, wil het CDA luisteren en zich laten overtuigen. „,Maar die argumenten hebben we nog niet gehoord".
Een onderhandse plaatsing biedt volgens Haverkamp naast dezelfde tot meer opbrengsten de mogelijkheid om eisen te stellen aan beleggers over behoorlijk bestuur, investerings– en dividendbeleid en een exitstrategie. Luchthavens als Zaventem bij Brussel, Rome, Sydney, Birmingham en Boedapest zijn zo geprivatiseerd. Haverkamp gaf ook de voorbeelden van de Belgische en de Deense Post en Afvalverwerking Rijnmond.
VVD–collega De Krom stelde daar de beursgang van KPN, een voormalig staatsbedrijf, tegenover, en het voorbeeld van beurgenoteerde buitenlandse luchthavens. „Wat gaat daar dan mis", aldus de liberaal die een fervent voorstander is van een beursgang. Ook D66’er Van der Ham heeft geen aarzelingen.
Het kabinet wil Schiphol al lang privatiseren. In het regeerakkoord van Balkenende–II is dat afgesproken. Vorig jaar zomer bereikte het kabinet een compromis over behoud van een meerderheidsaandeel van 51 procent om de economische en andere belangen zoals milieu en veiligheid veilig te stellen. De luchthaven is nu volledig in overheidshanden. De Staat heeft een belang van ruim 75 procent en de rest is van Amsterdam en Rotterdam.