Binnenland

Aegon: Overheid moet patiënt meer steunen

Zorgverzekeraars en ziekenhuizen moeten meer vrijheid krijgen om de zorg te organiseren. De overheid moet niet langer gedetailleerde regels stellen voor deze sector. Belangrijk is dat de overheid de belangen van de patiënt verdedigt.

ANP
23 May 2005 13:36Gewijzigd op 14 November 2020 02:34

Dat stelt verzekeraar Aegon in een maandag verschenen rapport. In het kader van het programma Sneller Beter van het ministerie van VWS, de vereniging van ziekenhuizen (NVZ) en de Orde van Medisch Specialisten, is onderzoek verricht naar rekenschap en transparantie in de zorg.

„De financiële sector is een aantal jaren geleden begonnen aan een proces dat zal leiden tot vergaande transparantie en bescherming van de klant", aldus Aegon-topman J. van der Werf. In de zorgsector constateert Van der Werf een soortgelijke ontwikkeling.

Volgens het rapport moet de overheid de ‘klant in de zorg’ het recht op informatie en keuzevrijheid geven. Ook in het toezicht moeten de belangen van de klant (verzekerde of patiënt) centraal komen te staan. Verder moeten ziekenhuizen en hun staf rekenschap afleggen aan de patiënten. Dat verwacht de buitenwereld en komt de kwaliteit van de zorg ten goede, aldus het rapport.

Voorzitter J. Leemhuis van de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ) omarmt het rapport. Zij zal de leden stimuleren om elk geval patiënten actief te informeren over hun behandelmethoden, de kwaliteit van handelen, de prijzen, klachtinformatie en leveringsvoorwaarden als wachttijden en de rechten en plichten van patiënt en medici.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer