Onur Air kan schadeclaim verwachten
De Turkse luchtvaartmaatschappij Onur Air, die niet meer op Nederland mag vliegen, kan een forse schadeclaim tegemoet zien. Touroperators houden het bedrijf verantwoordelijk voor de chaos die is ontstaan door het vliegverbod. Dat zeiden de directeuren van Corendon en OAD vrijdag.
De reisorganisaties hebben hun uiterste best moeten doen om duizenden reizigers om te boeken. Voor in ieder geval de komende dagen is dat gelukt. Daarmee waren wel enorme kosten gemoeid. Corendon zou de rest van het zomerseizoen zo’n duizend mensen met Onur Air laten vervoeren. Volgens directeur A. Ulsu van Corendon is er inmiddels een contract afgesloten met Transavia om deze vluchten over te nemen, maar volgens de luchtvaartmaatschappij zelf wordt daar nog over onderhandeld.
OAD heeft in ieder geval tot midden volgende week alle reizigers omgeboekt en zoekt nog naar een structurele oplossing. Het ligt volgens directeur L. Frankenhuis voor de hand dat KLM, Martinair en Transavia de vluchten op zich nemen.
Martinair neemt dit weekeinde veel vluchten van Onur Air over. Er is wel een probleem ontstaan, omdat KLM een toegezegd toestel heeft teruggetrokken. Martinair is nu op zoek naar een ander vliegtuig zodat de vlucht toch zaterdag kan vertrekken.
De totale schade voor Corendon bedraagt volgens Ulsu „misschien wel 1 miljoen euro”. Hij is van plan het geld terug te eisen van Onur Air. Een jurist bekijkt welke stappen mogelijk zijn. Ulsu heeft geen hoge verwachtingen van een eventuele claim. „Misschien zegt Onur Air wel dat er sprake is van overmacht”.
Directeur Frankenhuis van OAD kon niet zeggen hoeveel schade zijn bedrijf heeft opgelopen, maar het gaat om een fors bedrag. OAD brengt dit jaar een slordige 170.000 mensen naar Turkije, waarvan er ongeveer 15.300 met Onur Air zouden vliegen.
Frankenhuis maakt zich wel zorgen over de toekomst van Onur Air. De maatschapppij mag niet meer naar Nederland en Duitsland vliegen. „Dat is dodelijk voor een airline. Het maakt de positie van het bedrijf er niet gemakkelijker op”.
Onur Air kreeg het vliegverbod van de Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) wegens de vele incidenten met de vliegtuigen. Het verbod geldt een maand. In die tijd moet de Turkse onderneming haar leven beteren.
Hamit Cankut Bagana, president–directeur van Onur Air, haalde vrijdag uit naar de Nederlandse autoriteiten. Hij spreekt van een oneerlijke behandeling door de IVW. Bagana stapt zelfs naar de rechter als de Nederlandse en Duitse autoriteiten niet met een goede uitleg voor de vliegverboden komen. De IVW ziet een eventuele rechtsgang met vertrouwen tegemoet. „We kunnen ons besluit staven met bewijzen”, zei een woordvoerder.