„Reizen met chipkaart mag niets extra kosten"
Klanten van de Nederlandse Spoorwegen hoeven straks met hun OV–chipkaart niet vooraf een kaartje te kopen. Ze kunnen met hun chipkaart langs de lezer lopen bij het in– en uitstappen en de betaling verloopt automatisch. De consumentenorganisaties zijn blij dat de NS dit heeft toegezegd, maar eisen wel dat het de reiziger niets extra kost.
Dit reizen op saldo is volgens belangenverenigingen als Rover, de ANWB en Consumentenbond een van de grootste voordelen van de OV–chipkaart. Daarom hadden ze er bij de NS op aangedrongen deze mogelijkheid in het systeem in te bouwen. De OV–chipkaart wordt in 2007 landelijk ingevoerd, deze zomer begint een grootschalige proef in de regio Rotterdam. De kaart vervangt alle huidige vervoerbewijzen.
Uit voorlopige plannen van de NS blijkt dat het retourtje voor mensen die vooraf geen kaartje kopen, wordt afgeschaft. In plaats daarvan worden twee enkeltjes in rekening gebracht, wat nu nog duurder is.
Toch maken de belangenclubs zich niet al te grote zorgen. „Het is technisch mogelijk om dit probleem op te lossen. We komen er vast uit”, zei een woordvoerder van Rover. De NS benadrukte dat het absoluut niet zeker is dat reizen op saldo duurder kan uitvallen. Bovendien kunnen passagiers volgens de NS ook met de chipkaart voor aanvang van hun reis een kaartje kopen.
De consumentenorganisaties zijn verder fel gekant tegen de voorgestelde aanschafprijs van 7,50 euro voor de chipkaart. Dit zal de acceptatie van het systeem niet ten goede komen, stellen ze.
Voor vaste klanten is het reizen op saldo geen probleem. Voor mensen die af en toe de trein pakken en geen abonnement hebben, ligt dit ingewikkelder. „Het gaat om reizen op krediet. We willen zeker weten dat de klant aan het einde van de reis genoeg saldo heeft om te kunnen betalen”, zei de NS–woordvoerder.
Bij de proef in Rotterdam heeft het bedrijf dit probleem opgelost door te eisen dat op kaarten van ’anonieme’ reizigers 7,50 euro staat. De NS weet nog niet hoe hoog dat bedrag moet zijn als de OV–chipkaart straks landelijk geldig is. Dan kunnen met de kaart grotere afstanden worden afgelegd, dus het ligt voor de hand dat de borgsom fors hoger ligt.
Om de chipkaart tot een succes te maken, komt de NS bij de proef in Rotterdam met nieuwe kortingskaarten. Zo kunnen reizigers voor 50 euro een chipkaart kopen die in de daluren een korting geeft van 50 procent. Voor 15 euro kunnen ze 20 procent korting krijgen. Als dit aanslaat, wil de NS het landelijk invoeren.