Binnenland

Amsterdam observeert reiziger metrostations

Het gemeentelijk vervoerbedrijf GVB in Amsterdam houdt sinds dinsdag op één punt alles en iedereen op de metrostations in de gaten.

ANP
11 May 2005 10:42Gewijzigd op 14 November 2020 02:32
AMSTERDAM – Vier medewerkers van het gemeentelijk vervoerbedrijf GVB in Amsterdam houden sinds dinsdag op veertig schermen alles en iedereen op de metrostations in de gaten. Op het hoofdkantoor van het GVB werd dinsdag de observatie en communica
AMSTERDAM – Vier medewerkers van het gemeentelijk vervoerbedrijf GVB in Amsterdam houden sinds dinsdag op veertig schermen alles en iedereen op de metrostations in de gaten. Op het hoofdkantoor van het GVB werd dinsdag de observatie en communica

Directeur G. Kroon opende op het hoofdkantoor van het GVB de observatie- en communicatiecentrale, een ruimte waarin vier medewerkers veertig schermen bekijken met beelden die afkomstig zijn van 250 camera’s.

Aan het eind van het jaar moeten 750 camera’s in de metrohaltes de beelden leveren. „Het metrosysteem wordt er veiliger door en de service richting de reiziger verbetert”, zei Kroon. Veel reizigers voelen zich onveilig in de Amsterdamse metro, zo is meermalen uit reizigersenquêtes gebleken. Zodra iemand op een metrostation problemen veroorzaakt, kunnen centralisten de beelden direct opnemen. Een aparte beveiligheidsdienst bij het GVB maakt meteen proces-verbaal op, daarbij ondersteund door de beelden. Die worden op een cd gebrand en bij de politie afgeleverd.

Het GVB heeft het observatiecentrum gecombineerd met een nieuwe verkeerscentrale, waarin medewerkers dag en nacht het complete openbaar vervoer in Amsterdam volgen en begeleiden. Hier komen ook camerabeelden binnen van pleinen en belangrijke knooppunten voor bus- en tramlijnen. Het GVB kan direct surveillanten ter plaatse inschakelen en reizigers assistentie verlenen in onveilige situaties. Slechts in 5 procent van de gevallen wordt de hulp van de politie ingeroepen.

De camera’s in de metrostations hangen in hallen, op perrons en bij liften en roltrappen. Ook alle bussen en trams hebben inmiddels camera’s, maar het observatiecentrum krijgt deze beelden niet rechtstreeks binnen. Het vervoersbedrijf wist de beelden na 24 uur. Alleen de veerponten zijn nog niet opgenomen in het nieuwe communicatiecentrum.

Volgens directeur Kroon is de veiligheid op de Amsterdamse metro toegenomen. In 2004 waren er 4600 incidenten, het jaar daarvoor 5300. Het aantal noodoproepen daalde in die tijd van 10.500 naar 9500. „Vooral het personeel is zich veiliger gaan voelen”, aldus Kroon.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer