Binnenland

Versatel-spot roept stroom klachten op

De Reclame Code Commissie heeft vanuit christelijke hoek ruim 200 klachten ontvangen over een televisiespotje van telecombedrijf Versatel. Twee klagers mochten hun klacht vanmiddag tijdens een zitting van de commissie toelichten.

Redactie politiek
10 May 2005 10:15Gewijzigd op 14 November 2020 02:31

Via verschillende spotjes maakt Versatel sinds enkele weken reclame voor de beelden van het eredivisievoetbal die het met ingang van september mag gaan uitzenden. In een ludiek bedoeld spotje verschijnt boven in het beeld een grote hand die een schot van een Feyenoord-speler het doel in duwt. „De hand van God”, constateert verslaggever Hugo Walker. „Feyenoord moet absoluut hulp van God hebben gehad.” Het laatste heeft Versatel na de eerste klachten veranderd in: „Feyenoord moet hier hulp van Boven hebben gehad.”

Terwijl bij de Reclame Code Commissie de klachtenstroom op gang kwam, luidde fractieleider Rouvoet van de ChristenUnie publiekelijk de alarmbel. Hij deed het voorstel om spotjes die leiden tot serieuze klachten per direct uit de lucht te halen, tot het moment dat de commissie zich er een grondig oordeel over heeft gevormd. Dat zou een stevige uitbreiding van de bevoegdheden van de commissie betekenen.

De ChristenUnie opende verder een website waarop mensen hun handtekening konden zetten tegen de Versatel-reclame. In twee weken tijd verzamelde de partij via www.reclamefatsoen.christenunie.nl ruim 1000 handtekeningen, zo meldde zij maandag. Actievoerder Bernardo van Olst overhandigde deze vanmiddag aan de leden van de Reclame Code Commissie.

Van Olst, zelf voetballiefhebber, was een van de twee klagers die door de commissie werden gehoord. Omdat alle klachten van gelijke strekking zijn, heeft de commissie er drie uitgekozen voor behandeling. Na de mondelinge inbreng van twee klagers mocht Versatel zich verweren.

Volgens Van Olst raakt het tv-spotje van Versatel bij voetballiefhebbers de goede snaar, maar wordt „bij christenen en andere gelovigen een heel verkeerde snaar geraakt.” Hij wees op het godslasterlijke karakter van de reclame en sprak de hoop uit dat Versatel uit eigen beweging stop met de uitzending. „Mijn geloof wordt hier zeer belachelijk mee gemaakt en dat vind ik anno 2005 niet kunnen.”

Ook de Bond tegen het vloeken heeft bij de Reclame Code Commissie een klacht ingediend tegen de Versatel-spot. Dat deed hij na eerst Versatel zelf te hebben gevraagd de reclame-uiting te vervangen. Versatel reageerde daarop afwijzend en liet de bond weten dat de reclame niet religiegerelateerd zou zijn.

In een tweede brief aan Versatel heeft de Bond tegen het vloeken erop gewezen dat er veelvuldig over het spotje werd geklaagd. Bovendien heeft de bond er aandacht voor gevraagd dat het niet past om God tot een geintje te degraderen. Versatel toonde zich daarvoor niet gevoelig.

Het telecombedrijf verdedigt zich met de stelling dat het nooit de behoefte heeft gehad „mensen te kwetsen of de spot te drijven met het geloof.” Het omstreden spotje refereert volgens Versatel aan een bekend doelpunt dat de Argentijnse stervoetballer Maradonna ooit scoorde tijdens een wereldkampioenschap. Maradonna, die de bal met de hand had geraakt, verklaarde achteraf dat de „hand van God” hem had geholpen.

De uitspraken van de Reclame Code Commissie zijn niet bindend, maar worden over het algemeen wel nageleefd.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer