Drugsscans op Curaçao ongebruikt
De bagagescans die Nederland naar de Antillen heeft gestuurd voor drugscontrole staan ongebruikt op luchthaven Hato. De detectieapparatuur, die tien dagen geleden is aangekomen, is wegens de infrastructuur van de luchthaven moeilijk te plaatsen.
Advocaat-generaal B. Swagerman van het openbaar ministerie in Willemstad heeft dit zaterdag gezegd. Hij heeft Nederland gevraagd om een mobiele scan, die wegens zijn kleiner en hanteerbaarder formaat wel kan worden ingezet voor de controle van bagage van vertrekkende passagiers op Hato.
Begin februari tekenden minister Korthals van Justitie en zijn Antilliaanse ambtgenoot Martha een protocol over een gezamenlijke aanpak van de drugskoeriersproblematiek. Nederland beloofde toen apparatuur te lenen aan de Antillen voor het scannen van bagage op de aanwezigheid van drugs.
De scans lieten lang op zich wachten, wat leidde tot verwijten over en weer over de bereidheid de smokkel van cocaïne naar Nederland daadwerkelijk aan te pakken.
„Nu zijn de scans eindelijk aangekomen, maar blijken er allerlei haken en ogen te zitten aan de installatie”, zegt Swagerman. „We moeten op zoek naar een geschikte plek voor de apparaten, want de machines passen niet naast de transportbanden. Dat heeft tijd nodig.”
Naar alle waarschijnlijkheid wordt een van de twee apparaten ingezet voor de controle van bagage van binnenkomende passagiers. Dit heeft te maken met de toenemende smokkel van xtc-pillen uit Nederland. Curaçao is een populaire doorvoerhaven voor pillen voor de Amerikaanse markt. Het tweede apparaat zal worden gebruikt op het postkantoor voor de controle van postpakketten, zegt Swagerman.
Swagerman constateerde zaterdag dat DCA haar afspraak met de Antilliaanse minister Martha van Justitie dat per 1 mei ook op hun vluchten preventief zal worden gecontroleerd, niet nakomt. Tegelijkertijd signaleert hij een verschuiving van drugskoeriers van KLM naar de vluchten van de Antilliaanse luchtvaartmaatschappij Dutch Caribbean Airlines (DCA). DCA verzorgt in samenwerking met Sobelair ook dagelijkse vluchten op Amsterdam.
DCA stelt als voorwaarde dat de controle op mogelijke bolletjesslikkers in een vroeg stadium gebeurt, zodat zij eventueel vrijkomende stoelen alsnog kan verkopen. Volgens Swagerman is dit vrijwel niet haalbaar. Hij vindt dat DCA haar maatschappelijke verantwoordelijkheid moet nemen.
Tweede-Kamerleden reageerden gisteren met onbegrip en woede op het bericht dat de scanapparaten nog niet zijn gebruikt. Ook de weigering van DCA om mee te werken aan drugscontroles vooraf krijgt veel kritiek.
VVD-kamerlid Niederer noemt het onbegrijpelijk dat de Antillen nog steeds onvoldoende drugscontroles uitvoeren. Hij wil onderzoeken of het mogelijk is binnen koninkrijksverband strafmaatregelen in te stellen.
CDA’er Van de Camp zegt ook dat Willemstad de scans zowel voor controles op xtc vanuit Nederland als voor cocaïne vanuit de Antillen moet gebruiken. Over de houding van DCA zegt hij dat „we ons niet moeten laten chanteren door een vliegtuigmaatschappij. We kunnen hun altijd nog de landingsrechten ontnemen.”
Ook PvdA-kamerlid Van Oven zegt dat luchtvaartmaatschappij DCA eventueel strafrechtelijk moet worden aangepakt. Hij wil dat Nederland opnieuw met de Antilliaanse regering in conclaaf gaat. „Maar we moeten wel een beetje begrip hebben voor de Antillen, omdat het bij ons ook al heel moeilijk was om maatregelen door te voeren”.
D66-kamerlid Dittrich reageert geschokt. „Het is vreselijk balen. Het getuigt van een grote knulligheid. De scans moeten zo snel mogelijk werken.”