Nieuwe verkeersleiders worstelen met regels Schiphol
Aankomende luchtverkeersleiders worstelen met de ingewikkelde regelgeving en de vele start– en landingsbanen op Schiphol. Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) kan daarom maar met moeite geschikt personeel vinden. „We krijgen niet wat we willen in de werving", zei directeur G. Kroese donderdag. Gevolg is een tekort aan verkeersleiders.
Daar komt bij dat de generatie babyboomers momenteel in groten getale met pensioen gaat. Kroese: „We moeten dus in onze opleiding heel hard lopen om überhaupt stil te staan". LVNL heeft al vrije dagen van verkeersleiders moeten intrekken om gaten op te vullen. Vooralsnog hebben zich geen problemen voorgedaan bij de afhandeling van het vliegverkeer.
LVNL neemt extra maatregelen om extra personeel aan te trekken. Zo worden militaire verkeersleiders snel opgeleid om op regionale luchthavens aan de slag te gaan.
Kroese zelf vindt de huidige regels tegen geluidshinder bij Schiphol te inflexibel en ingewikkeld. Daardoor is het volgens hem erg moeilijk de overlast effectief aan te pakken. De directeur pleit daarom voor een versimpeling van de regels en voor meer vrijheid om ze toe te passen.
„Ik vergelijk het huidige systeem met een auto die in een heuvelachtig gebied rijdt. Je moet altijd 50 kilometer per uur rijden, maar je gaspedaal zit vast en ook de remkracht is vooraf bepaald".
Maatregelen die de overlast voor grote groepen omwonenden moeten verminderen, lopen volgens Kroese vaak vast op de huidige regelgeving. Het is bijzonder lastig om vliegroutes zo te verleggen dat veel omwonenden daarvan profiteren, zonder dat een kleine groep anderen erop achteruit gaat. „Als het bij veel meetpunten beter gaat, maar bij één slechter, word ik op dat laatste afgerekend".
De overheid moet het volgens Kroese meer aan de luchtvaartsector en de regio overlaten om de geluidsoverlast zo goed mogelijk aan te pakken. Een van de afspraken zou volgens de bestuursvoorzitter kunnen zijn dat een toename van het aantal decibels op één meetpunt moet leiden tot een veel grotere afname op een ander meetpunt.
Kroese maakte verder bekend op zoek te zijn naar een buitenlandse partner. Vooral de Belgische en Duitse branchegenoten liggen voor de hand. Samenwerking is volgens LVNL noodzakelijk om de kosten omlaag te krijgen en om de toekomstige groei van het luchtverkeer op Schiphol af te kunnen handelen.
De plannen zijn een voorschot op het voorstel van de Europese Unie om tot één Europees luchtruim te komen. Nu is er sprake van versnippering en is elk land de baas in zijn eigen luchtruim. Straks moeten die ’grenzen’ in de lucht zijn verdwenen. LVNL heeft 2004 afgesloten met een overschot van 10 miljoen euro.