Binnenland

Aantal verkeersdoden daalt sterk

Vorig jaar zijn veel minder mensen in het verkeer omgekomen dan in 2003. Het aantal verkeersdoden verminderde met 19 procent tot 881. Onder ziekenhuisgewonden is een daling van 10 procent zichtbaar tot 9486 mensen.

Redactie politiek
27 April 2005 11:30Gewijzigd op 14 November 2020 02:29
Verkeersdoden in Nederland. Bron: ANP
Verkeersdoden in Nederland. Bron: ANP

Dat heeft minister Peijs van Verkeer woensdagochtend in Delft bekendgemaakt.

Peijs stelde dat het nog te vroeg is om te spreken van een trendbreuk. Het is eerder voorgekomen dat na een daling toch weer sprake was van een lichte stijging van het aantal verkeersdoden.

Desondanks is ze „verschrikkelijk tevreden.” De cijfers geven „reden tot optimisme. We lijken met zijn allen op de goede weg te zijn.” Ze waarschuwde er wel voor dat „resultaten uit het verleden geen garantie geven voor de toekomst.”

De meeste verkeersdoden vielen zoals altijd onder inzittenden van personenauto’s en bestelbusjes: 435. Opmerkelijk is de daling van het aantal inzittenden van bestelbusjes dat om het leven kwam. Bestelauto’s waren vorig jaar 61 keer betrokken bij een dodelijk ongeval, tegen 157 keer in 2003. Minister Peijs kondigde woensdagochtend een onderzoek aan naar deze sterke daling.

De meeste slachtoffers zijn gevallen onder mensen die ouder zijn dan 65 jaar: 244. Het aantal verkeersdoden bij beginnende automobilisten daalde van 66 naar 48. Onder bromfietsers in de leeftijd van 16 en 17 jaar kwamen vorig jaar 28 personen om het leven. Bij verkeersongevallen kwamen ten slotte 23 kinderen tot en met 11 jaar om.

Opvallend veel doden vielen er onder fietsers als gevolg van een aanrijding met een rechtsafslaande vrachtwagen. In 2003 kwamen bij dat soort ongelukken nog zeven fietsers om het leven, vorig jaar waren dat er zestien. Overigens werd in 2003 de verplichte dodehoekspiegel ingevoerd.

Op alle soorten wegen, behalve op 60-kilometerwegen, nam het aantal verkeersdoden af. Op de 80-, 100- en 120-kilometerwegen zelfs met meer dan 20 procent. Dat er op 60-kilometerwegen meer doden (42) vielen dan in 2003 (36) verklaart Peijs uit het feit dat een aantal 80-kilometerwegen is omgevormd tot 60-kilometerwegen.

De bewindsvrouw heeft nog geen verklaring voor de forse daling van het aantal verkeersslachtoffers in 2004. Het weer heeft slechts een beperkte rol gespeeld, denkt ze. Peijs vermoedt dat de hoge prioriteit die het kabinet geeft aan verkeersveiligheid haar vruchten afwerpt.

De regering heeft recent tal van maatregelen getroffen. Voorbeelden daarvan zijn de voorlichtingscampagnes over alcohol in het verkeer en over het dragen van gordels, trajectcontroles en verbeteringen aan de veiligheid van voertuigen.

Aan deze maatregelen voegt Peijs er een aantal toe. Een daarvan is het project Deartruck. Dat is een technisch systeem met camera’s en sensoren dat vrachtwagenchauffeurs een compleet beeld geeft van wat er rondom hun vrachtwagen gebeurt.

Verkeersorganisatie 3VO noemt de verkeersongevallencijfers revolutionair. Zij ziet haar overtuiging bevestigd dat veilig verkeer in Nederland „geen utopie” is. Om ervoor te zorgen dat de daling niet blijft bij een eenmalige utschieter, roept 3VO minister Peijs op tot een nieuwe doelstelling en te mikken op maximaal 750 verkeersdoden in 2010. De bewindsvrouw streeft nu naar minder dan 900 verkeersdoden in 2010.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer