Geen hogere dieselaccijns tegen vuile lucht
Een hogere dieselaccijns in de strijd tegen vuile lucht blijft toekomstmuziek. In de Tweede Kamer gaan opnieuw stemmen op voor zo’n extra maatregel, maar een meerderheid van CDA, VVD en LPF verzet zich er nog steeds tegen.
Staatssecretaris Van Geel (Milieu) zei dinsdag tijdens een overleg dat het kabinet bereid is tot een breder pakket van maatregelen, inclusief een accijnsverhoging op dieselbrandstof, als een meerderheid in de Kamer voorstander daarvan is. VVD en LPF zijn en blijven tegenstander, maar ook de CDA–fractie, ondanks oproepen van de oppositie. CDA–woordvoerster Spies vindt een hogere dieselaccijns nog steeds „geen goed idee" en zal er niet mee instemmen, maakte ze duidelijk.
De Kamer besprak met Van Geel en minister Peijs (Verkeer) de problemen voor Nederland om de Europese normen voor fijnstof en stikstofdioxide in de lucht te halen. Tal van projecten, zoals de aanleg van wegen, bedrijventerreinen en ook woningbouwprojecten, zijn opgeschort of worden daarmee bedreigd.
Het kabinet wil na de zomer de knoop doorhakken over een aantal maatregelen, zoals een slooppremie voor oude, vervuilende auto’s en het fiscaal stimuleren van de installatie van roetfilters in bestelwagens en bussen. Volgens het gezaghebbende Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) is het pakket echter niet toereikend.
PvdA en GroenLinks, gesteund door de kleinste regeringspartner D66 en andere kleine fracties, pleitten opnieuw hartstochtelijk voor een hogere dieselaccijns. Van Geel reageerde echter sceptisch op berichten dat de transportsector, met name de verladersorganisatie EVO, zo’n maatregel niet langer afwijst als uit de opbrengst roetfilters worden gefinancierd.
Het kabinet bleek gevoelig voor nog meer suggesties, zoals de invoering van een maximumsnelheid van 80 kilometer op meer plekken rond grote steden in de spits. Minister Peijs zegde een onderzoek toe. Daarbij wil zij ook kijken naar het middel van ’compact rijden’, waarbij de rijstrook wordt versmald en de maximumsnelheid verlaagd wat goed zou zijn voor de doorstroming en tegen de files. Stilstaan is voor niemand gezond, aldus de bewindsvrouw.
D66 vroeg om de verplichte installatie van roetfilters op dieselvoertuigen. Volgens Van Geel staan de Europese regels dat niet toe, maar hij wil in Brussel nagaan in hoeverre daar wel ruimte voor is door een beroep te doen op gezondheidsredenen.
Volgens GroenLinks–Kamerlid Duyvendak kunnen roetfilters voor alle personenauto’s die op diesel rijden, gratis worden betaald uit de 900 miljoen euro die het kabinet overhoudt, nadat de Raad van State de aanleg van spitsstroken heeft stilgelegd. Volgens minister Peijs komt dat geld echter niet vrij.
De bewindsvrouw kreeg het nog even aan de stok met VVD–woordvoerder De Krom. Die wilde dat zij kritiek terugnam dat de liberalen wetgeving over schone lucht vertragen. De minister kon dan een cadeautje voor moederdag tegemoet zien. Peijs had eerder namelijk toegegeven dat zij recent vertegenwoordigers van de transportsector had gesuggeerd om hun vrouw voor moederdag een roetfilter cadeau te doen in plaats van parfum. Peijs sloeg het aanbod af en De Krom nam uiteindelijk genoeg met een naar zijn zeggen omfloerst excuus.