Binnenland

Cohen in actie tegen jong alcoholgebruik

”Soms moet je nee verkopen, legitimatie verplicht”. Dat is de slogan van de landelijke campagne over legitimatieplicht en alcoholverkoop van winkeliers die zich hebben verenigd in de stichting Platform Verkoop Alcoholhoudende Dranken voor Thuisgebruik (PVAD).

ANP
26 April 2005 10:51Gewijzigd op 14 November 2020 02:29
AMSTERDAM – De Amsterdamse burgemeester Cohen controleerde gisteren de identiteitspas van een jongen die wijn en bier kocht. De burgemeester gaf in de Albert Heijn aan de Jodenbreestraat het startschot voor de landelijke campagne Leeftijdsgrenzen Alcoho
AMSTERDAM – De Amsterdamse burgemeester Cohen controleerde gisteren de identiteitspas van een jongen die wijn en bier kocht. De burgemeester gaf in de Albert Heijn aan de Jodenbreestraat het startschot voor de landelijke campagne Leeftijdsgrenzen Alcoho

Burgemeester Cohen gaf gistermiddag in Amsterdam achter een kassa in de Albert Heijn-winkel in de Jodenbreestraat het startsein door een jeugdige klant om zijn legitimatiebewijs te vragen. Volgens de wet is de leeftijdsgrens voor alcoholverkoop 16 jaar en voor sterke drank 18 jaar.

De burgemeester, die streng en overtuigend naar de legitimatie van de wijn- en bierkopende jongen vroeg, heeft het toch iets makkelijker dan de gemiddelde caissière. B. van der Meij van Gall & Gall: „Voor de meisjes en jongens achter de kassa is het soms toch erg moeilijk om een leeftijdsbewijs te vragen. Ze twijfelen vaak over de leeftijd en op bepaalde plekken in bijvoorbeeld Amsterdam krijgen ze nogal eens te maken met agressie of vervelend gedrag, als er om een legitimatiebewijs gevraagd wordt.”

Per 1 januari is de identificatieplicht voor 14 jaar en ouder ingevoerd en dat maakt het iets makkelijker. „Jongeren wordt nu vaker om een legitimatie gevraagd, ook in bijvoorbeeld het openbaar vervoer en door de politie. Dat maakt het voor winkelpersoneel wat makkelijker, gewoner, om om een identificatiebewijs te vragen”, zegt een woordvoerder van het PVAD. Een goed tijdstip om nu een campagne te lanceren, vindt hij.

Ook een wijziging van de Drank- en horecawet in maart, waardoor winkeliers boetes kunnen krijgen tot 900 euro als ze de alcoholregels overtreden, heeft aan het initiatief bijgedragen.

Om het winkelpersoneel te instrueren heeft de stichting 10.000 dvd’s beschikbaar, waarop voorbeeldsituaties getoond worden. Hij laat zien wanneer je wel en niet om een identificatie vraagt en hoe je moet reageren op vervelende klanten. Ook zijn er stickers voor in de winkel beschikbaar met de boodschap: ”Soms moet je nee verkopen. Legitimatie verplicht”. „Zo zijn de regels duidelijk zichtbaar en zijn klanten gewaarschuwd”, aldus de PVAD-zegsman.

Burgemeester Cohen wees maandag nog op de ernst van alcoholmisbruik. „Drankmisbruik is vele malen erger dan drugsmisbruik.”

Volgens het PVAD maken jongeren op 11- en 12-jarige leeftijd al kennis met alcohol en vinden ze zelf dat ze al vanaf 14 jaar alcohol zouden mogen kopen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer