Ridderkerk kiest voor TramPlus
Een meerderheid binnen de Ridderkerkse gemeenteraad kiest voor een TramPlus-verbinding naar Rotterdam-Centrum.
Komend jaar worden verschillende tracévarianten onder de loep genomen. Aanvankelijk bestond er veel scepsis over de sneltram. Een onafhankelijk onderzoek gaf de doorslag. „Alleen een echte kwaliteitsverbetering krijgt een automobilist uit zijn auto”, sprak CDA-raadslid P. Meij.
SGP, VVD en twee fractieleden van Leefbaar Ridderkerk stemden tegen. SGP-fractievoorzitter A. den Ouden vreest voor het dorpse karakter van Ridderkerk. „We willen toch geen stadswijk van Rotterdam worden?”
Vorig jaar al bleek uit onderzoek dat een TramPlus-verbinding met Rotterdam voor Ridderkerk meer voordelen biedt dan een snelle buslijn. De gemeenteraad drong aan op dat onderzoek, omdat raadsleden de cijfers in een verkenningsstudie van stadsregio Rotterdam wantrouwden.
De komst van de sneltram gaat de stadsregio Rotterdam zeker 110 miljoen euro kosten. De tramlijn ligt er dan op zijn vroegst in 2012.