Extra onderzoek naar geluidsschermen hsl
Onderzoeksinstituut TNO gaat bekijken of extra eisen nodig zijn voor de geluidsschermen van de hogesnelheidslijn hsl-zuid.
Minister Peijs van Verkeer laat het onderzoek uitvoeren om er „zeker” van te zijn dat de gekozen constructie de juiste is.
De bewindsvrouw heeft alle vertrouwen in de gekozen verankering van de schermen. De constructie kan de krachten van de voorbijrazende treinen aan zonder te grote vervorming van de fundering van de schermen, verzekerde Peijs dinsdag in een brief aan de Tweede Kamer.
De minister reageert met de brief op berichten dat de geluidsschermen langs het hsl-traject „gevaarlijk” zouden zijn.
Voor de constructie van de schermen zijn verschillende berekeningen vooraf al uitgevoerd door onder meer Infraspeed, TNO en verschillende andere deskundigen. Peijs ziet de nieuwe studie door TNO daarom als „nader onderzoek” om een goede verankering te garanderen.
Rond de geluidsschermen langs het hsl-traject is al een hoop te doen geweest. Vorig jaar besloot Rijkswaterstaat duizenden schermpanelen tijdelijk te verwijderen. De schermen over een afstand van 50 kilometer werden voorzien van strepen om te voorkomen dat vogels zich er tegen te pletter zouden vliegen.