Spitsstroken voorlopig van de baan
De Raad van State heeft een stokje gestoken voor de ruime interpretatie van Europese luchtkwaliteitsnormen die staatssecretaris Van Geel (Milieu) in gedachten had. Verladersorganisatie EVO stelt dat de gevolgen hiervan voor de Nederlandse economie „nauwelijks te overzien zijn.”
De aanleg van nieuwe spitsstroken, wegen, bedrijventerreinen en woningbouwlocaties staat op de tocht door het oordeel van de Raad van State. De hoogste bestuursrechter in Nederland heeft bepaald dat Van Geel zich aan de Europese luchtkwaliteitsnormen moet houden. Uit een onderzoek van het kabinet blijkt echter dat Nederland deze normen met de huidige maatregelen niet haalt.
Van Geel wilde de Europese normen niet voor alle gebieden even strikt toepassen. In streken waar weinig of geen mensen wonen, zouden de regels minder streng kunnen worden nageleefd. De Raad van State acht dit juridisch gezien echter onmogelijk. Voor een ruime interpretatie van de normen is bovendien Europese goedkeuring vereist. Die toestemming heeft Van Geel nog niet.
Om uitstel van de Europese normen te bewerken, zint de staatssecretaris op tal van maatregelen. Zo overweegt hij een sloopbonus voor oude, milieuvervuilende auto’s in te voeren. Wie zijn oude auto bij een sloopbedrijf inlevert, krijgt daarvoor geld terug. Verder wil Van Geel roetfilters op nieuwe bestelwagens fiscaal aantrekkelijk maken.
De Europese Commissie is van plan de luchtkwaliteitsnormen te herzien. Of Nederland op soepeler beleid uit Brussel kan rekenen, zal pas in de zomer blijken. Tot die tijd praat de Commissie niet met individuele lidstaten over ontheffing van de normen, aldus diplomatieke bronnen.
Gedwongen door de tegenvallende uitspraak van de Raad van State wacht de staatssecretaris voorlopig met het indienen van een soepeler regeling voor luchtkwaliteit. Eind deze maand zal hij met de Kamer overleggen over de milieunormen.
De Tweede Kamer vindt dat Van Geel niet genoeg doet. VVD, PvdA en GroenLinks bepleiten een verlaging van de maximumsnelheid op meer snelwegen. Daarnaast zijn PvdA en GroenLinks voor een flinke verhoging van de dieselaccijns om mensen uit hun dieselauto te krijgen. Het CDA wil via fiscale maatregelen lpg-gebruik onder automobilisten bevorderen.
Verladersorganisatie EVO is diep teleurgesteld door de uitspraak van de Raad van State. De Nota Ruimte, de Nota Mobiliteit en elk ander plan gericht op het economisch herstel en de ontwikkeling van Nederland kunnen nu „rechtstreeks de prullenbak in”, stelt EVO.