Binnenland

Haagse Veerkades vieste straten van Nederland

Milieudefensie en het comité Verboden Doorgang van de bewonersorganisatie Het Oude Centrum willen een proefproces als de gemeente Den Haag de luchtkwaliteit rond de Haagse Veerkade en Stille Veerkade niet snel verbetert.

Regioredactie
5 April 2005 08:53Gewijzigd op 14 November 2020 02:24

Metingen van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) tonen aan dat de lucht op de Veerkades bij lange na niet voldoet aan de Europese richtlijnen voor luchtkwaliteit. Er is langs geen enkele straat in Nederland zo veel vieze lucht gemeten. Dat maakte het RIVM dinsdagmorgen bekend. De actie van Milieudefense en het comité maakt deel uit van de campagne ”Nederland in ademnood”, waarmee Milieudefensie maatregelen bepleit om de luchtkwaliteit te verbeteren.

Campagneleider verkeer van Milieudefensie Joris Wijnhoven: „De grote boosdoeners zijn het vrachtverkeer, dat voortdurend dieseldampen de straat inblaast, en het doorgaande verkeer dat geen bestemming heeft in de binnenstad en zich vanaf de Utrechtse Baan via de Veerkades een weg baant door de stad. Het plan van aanpak van de gemeente is een lachertje. Daarmee worden de normen op geen stukken na gehaald.”

De hoeveelheid zogeheten fijnstof in de lucht mag hooguit 35 dagen per jaar boven de Europese norm van 50 microgram per kubieke meter uitkomen. „Op de Stille Veerkade en de Veerkade werd die norm vorig jaar op tachtig dagen overtreden. Er is geen enkele reden om aan te nemen dat het dit jaar minder erg zal zijn”, aldus Wijnhoven.

In een brief aan de gemeente eist Milieudefensie een verbod op vrachtverkeer na 11.30 uur ’s morgens. Ook moeten streekbussen blijvend worden geweerd van de Veerkades. Bovendien willen de eisers dat er geen verkeer meer van de A12 de Veerkade opkomt. Omdat het afsluiten van de op en afritten geen gemeentelijke, maar een rijksbevoegdheid is, krijgt ook verkeersminister Peijs een brief.

Zolang de normen overschreden worden en er geen maatregelen komen, wil Milieudefensie dat de Veerkades helemaal afgesloten worden voor gemotoriseerd verkeer. Als de gemeente en het Rijk niet tegemoetkomen aan deze eisen, daagt Milieudefensie hen voor de bestuursrechtbank. „In plaats van pogingen te doen om de werkelijkheid te verbloemen of de normen op te rekken, kunnen bestuurders hun energie beter steken in het nemen van afdoende maatregelen”, aldus Wijnhoven.

Milieudefensie hoopt dat de rechtszaak een voorbeeld wordt voor bewoners(groepen) in alle Nederlandse steden waar de normen worden overschreden. Wijnhoven: „Ook in Duitse steden stappen milieu en bewonersorganisaties naar de rechter om hun recht op schone lucht op te eisen. Als we erin slagen maatregelen af te dwingen, biedt dat kansen voor iedereen die gedwongen wordt vieze lucht in te ademen. Dat zet druk op de ketel om tot structurele maatregelen te komen.”

Milieudefensie denkt daarbij aan een kilometerheffing voor vrachtverkeer, het duurder maken van diesel, het verlagen van de maximumsnelheid op stadssnelwegen, haast maken met het schoner maken van motoren (roetfilters verplicht stellen) en het stoppen met het aanleggen van extra asfalt of het uitbreiden van infrastructuur voor Schiphol en de Rotterdamse haven.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer