Gedragsregels voor Amsterdamse grachten
Woonbootbewoners, professionele schippers en omwonenden hebben afspraken gemaakt om de overlast op de Amsterdamse grachten tegen te gaan. Woensdag tekenen de partijen een overeenkomst waarin een aantal gedragsregels staan vastgelegd, liet de Vereniging van Exploitanten van Vaartuigen in de Amsterdamse Grachten (VEVAG) maandag weten.
Sinds een paar jaar bestaat in Amsterdam een meldpunt waar mensen een klacht kunnen indienen over overlast in de grachten. Vorige zomer kwamen hier 440 meldingen binnen. De meeste klachten gaan over de hinder die plezierbootjes veroorzaken. Ook vormen rondvaartboten een grote bron van ergernis. De schippers van deze schepen beloven nu meer rekening te houden met woonbootbewoners en omwonenden.
Volgens schipper R. Wellinga van Rederij Lovers betreffen de afspraken hele logische zaken als rustig varen, niet onnodig veel motorvermogen gebruiken, elkaar bij een brug tijdig voorrang geven, zodat niemand plotseling moet remmen en zorgen dat de muziek niet buiten de boot is te te horen. Ook beloven de schippers niet bewust te dicht langs de woonschepen te varen om het publiek ’een kijkje’ te laten nemen.
Woonbootbewoners beloven daarop hun schepen zodanig af te meren, dat ze het normale vaarverkeer niet hinderen. „Kijk, je ligt wel in het water", stelt S. Spangenberg van de SBA, woonbootorganisatie van de binnenstad. „Vaak kun je een hoop beweging zelf voorkomen door een beetje te investeren in een goede afmeervoorziening, maar helaas is daarmee niet alle overlast te voorkomen".
De bewoners spreken verder af zich te onthouden van scheldpartijen en bedreigingen en zich te realiseren dat toerisme onlosmakelijk verbonden is aan het wonen in een grote stad,
Voorzitter F. Guttmann van de VEVAG vindt het belangrijk afspraken op papier te zetten. „Veel irritatie ontstaat onbedoeld, door nonchalante omgangsvormen aan beide kanten. De schipper heeft soms niet in de gaten dat hij golven of geluid veroorzaakt. De bewoner die zich al een tijdje ergert, reageert daar weleens onnodig agressief op".
De overlast in de Amsterdamse grachten houdt ook de gemeente al een tijdje bezig. Zo wil ze nog dit jaar met laserapparatuur snelheidscontroles op het water uitvoeren.