Economie

Guinness-moeder denkt dat heffingen honderden miljoenen kosten

Het Britse drankenconcern Diageo, achter merken als Guinness, Johnnie Walker en Smirnoff, verwacht dat de Amerikaanse importheffingen het concern ongeveer 150 miljoen dollar (zo’n 134 miljoen euro) per jaar zullen kosten. Dit meldt Diageo bij de resultaten over het afgelopen kwartaal.

19 May 2025 10:02Gewijzigd op 19 May 2025 10:42Leestijd 1 minuut

De grootste drankenonderneming ter wereld gaat ervan uit dat de heffingen ongewijzigd blijven. Zo verwacht Diageo dat de heffingen op goederen uit het Verenigd Koninkrijk en de EU op 10 procent blijven en dat sterke drank uit Mexico en Canada vrij van heffingen naar de Verenigde Staten kan.

Diageo denkt de impact van de 150 miljoen dollar te kunnen beperken dankzij kostenbesparingen. Het concern wil de komende drie jaar 500 miljoen dollar besparen, onder meer door vereenvoudigingen door te voeren.

In januari tot en met maart steeg de omzet met 2,9 procent naar bijna 4,4 miljard dollar, deels door hogere prijzen. De verkopen in Noord-Amerika stegen afgelopen kwartaal met 6 procent. Er werd volgens Diageo veel meer sterke drank in de VS geïmporteerd in aanloop naar het ingaan van de heffingen.

Vond je dit artikel nuttig?

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer