Europese Commissie waarschuwt TikTok om advertenties
De Europese Commissie heeft TikTok gewaarschuwd dat het advertentiebeleid op de populaire socialemedia-app indruist tegen de Verordening digitale diensten. De Commissie noemt de app niet transparant omdat er geen openbare advertentiedatabase is.
„De Commissie heeft vastgesteld dat TikTok niet de nodige informatie verstrekt over de inhoud van de advertenties, de gebruikers die door de advertenties worden getarget en wie ervoor heeft betaald”, meldt de Commissie.
TikTok krijgt nog de kans hiertegen in beroep te gaan. Als de Chinese socialemedia-app niets verandert, kan het een boete krijgen van maximaal 6 procent van de totale jaarlijkse omzet, waarschuwt de Commissie.
Begin deze maand kreeg TikTok nog een privacyboete van ruim een half miljard euro voor het versturen van gegevens naar China.
TikTok stelt „gecommitteerd” te blijven aan het voldoen aan de wet en contact te houden met de Commissie. „Hoewel we de doelstellingen van de regelgeving onderschrijven en onze advertentie-transparantietools blijven verbeteren, zijn we het niet eens met enkele interpretaties van de Commissie”, aldus een woordvoerder. Hij verwacht dat het socialemediaplatform in beroep zal gaan.